Grytt gånger två
Låtskrivare, terapeut, sångerska. Gitarrist, rocknörd och svensk punkikon. Snart även författare. Kajsa Grytt är i vår dubbelt aktuell. Dels med en ny skiva, dels med en utlämnande självbiografi.
Kajsa Grytts Boken om mig själv handlar om uppväxten i sextiotalets Stockholm, punkvågen och tiden som sångerska i Tant Strul. Men lika mycket om gamla kärleksaffärer, nutiden och Kajsa Grytts syn på dagens politiska klimat.
– Jag har skrivit boken för alla, men jag tror att man gillar alla roliga detaljer om man är en rocknörd som jag själv, säger Kajsa Grytt.
Ett annat förlag än det som nu ger ut boken frågade henne redan hösten 2009 om hon ville skriva en självbiografi. Fram till dess hade hon inte haft en tanke på att skriva sin egen historia.
– Men veckan innan de frågade hade jag faktiskt tänkt att om jag får tid ska jag skriva en bok. Fast då tänkte jag mer åt romanhållet, säger Kajsa Grytt.
Privata relationer och konflikter
Hon har aldrig skrivit dagböcker utan fått rota i minnet och tagit hjälp av internet med olika datum och årtal. I boken skriver hon väldigt öppet om sina livserfarenheter. Ibland blir det personligt, när hon tar upp privata relationer och konflikter med vänner och skivbolag
genom åren.
– Tjejerna i Tant Strul fick läsa på förhand, efter det fick jag stryka vissa grejer. De fick läsa, och mamma. Ingen annan. Inte Plura! säger hon.
På åttiotalet var Kajsa Grytt och Eldkvarnsångaren Plura Jonsson ett omskrivet musikerpar. Plura har skrivit uppmärksammat om sitt liv i både bok- och bloggform där han tar upp sitt kokainberoende och deras trassliga relation under de där åren. Nu ger Kajsa Grytt sin version av vad som hände.
»Plura lämnade ut mig«
– Han lämnade ju ut mig i sin blogg och till och med ljög om vad vi var med om. Plurahistorien är viktig för mig, den har påverkat mig mycket. Men jag tycker inte att min bok är elak någonstans. Om en skivbolagsmänniska sagt något korkat till mig får han skylla sig själv, jag har ingen tystnadsplikt. Men mest lämnar jag ut mig själv. Jag är aldrig ett offer i mina kärlekshistorier, utan har hela tiden haft en möjlighet att välja, säger Kajsa Grytt.
I ett avsnitt i boken skriver hon om ett förhållande där hon blev misshandlad. Hur mannen dunkade hennes huvud i väggen när allt gick fel.
– Jag skriver inte ut hans namn, det finns ingen anledning. Han kan inte försvara sig. Och jag skriver inte om vilka människor som knarkade om de inte har sagt de själva. Samma sak med relationerna, säger hon.
Boken om mig själv är väldigt rolig också. Som när Kajsa Grytt beskriver hur tre fjärdedelar av gamla Tant Strul för bara några år sedan bestämde sig för att satsa på en internationell karriär och åkte iväg på en löst sammansatt USA-turné med bandet Aunt Fuzz. Det gick sådär.
– För mig var det lite som situationism, tre medelålders kvinnor sticker iväg till New York. Att våga göra bort sig så mycket! Jag tror vi hade kunnat bli jäkligt bra, kanske var det låtarna som inte höll. Det är lite tabu att skriva om osäkerhet och misslyckanden. Men jag lovar dig, de där känslorna är aktiva i alla artister hela tiden. När man är het glömmer man bara bort dem, säger Kajsa Grytt.
Energi som hos Tant Strul
Vi sitter på kontoret på Kajsa Grytts nya skivbolag som ger ut hennes femte soloskiva En kvinna under påverkan nästan samtidigt som boken. Det råkade bli så. Plattan – som är inspelad med producenten och gitarristen Jari Haapalainen som Kajsa Grytts bollplank – är direkt, fartig och står aldrig still. Energin känns igen från tiden i Tant Strul. Hon är väldigt stolt över sitt gamla band och vad de gjorde där i början av åttiotalet.
– Vi har blivit mycket större i efterhand än vad vi var när vi fanns. Tant Strul sticker ut som ett av de mer personliga banden från den svenska punkvågen. Och vi var så himla bra! Tajta, speciella. Men ursäkta, jag har även gjort så jäkla dåliga skivor, säger Kajsa Grytt.
Utbildad till terapeut
I boken beskriver hon hur svårt det är att få ge ut skivor i dagens musikbransch, även om man som Kajsa Grytt är etablerad. I dag är hon utbildad terapeut efter att tidigare ha jobbat på olika behandlingshem och även länge gått i terapi själv.
– Det finns en försoning över boken, den tror jag finns där efter mina år i terapi. Just nu har jag inga klienter, men kanske längre fram. Vi får se om någon vågar! säger hon.
Du beskriver många politiska manifestationer du spelat på genom åren. Var artister förr mer medvetna om sociala orättvisor?
– Rent intellektuellt var vi verkligen inte det. I punkvågen uttalade man inte partigrejer. Jag har ofta spelat på Vänsterpartiets tillställningar, men jag vill inte bli någons språkrör. Det finns massa saker jag inte tycker att de gör rätt. Som konstnär vill jag ha kvar mitt autonoma utanföröga som ser saker. I dag, efter den senaste tidens nedskärningar, finns det mer att protestera mot än någonsin. Men var är forumet? Hur ska man göra? Det är så lätt att bli stämplad som extremist.
Har du som artist något ansvar att föra ut åsikter?
– Inte mer än jag har som människa. Och det ansvaret har jag. Jag tycker demonstrationer är underskattat. Vi går ut alldeles för lite. Se på Egypten, fredliga demonstrationer har ju vält diktaturer.
Förhoppningsvis ger hon sig ut och turnerar med ett band under sommaren, om intresset finns. Längre fram funderar Kajsa Grytt redan på en ny skiva där hon jobbar mer med längre texter, lite som hon gjorde på Utdrag ur självbiografi (replik till Ferlinghetti) från den hyllade Sonja Åkesson-skivan som kom i höstas. Hon lyser upp när jag frågar om känslorna inför det kommande dubbelsläppet.
– Jag känner hopp. Ingen rädsla. Går det inte bra får jag väl ta något jobb. Det har jag gjort förr. Jag har varit så lycklig och tacksam över det här året när jag fått skriva. Att bara få gå omkring hela dagarna och göra sin egen grej, vem vill inte det?
Kajsa Grytt
- Ålder: 49 år.
- Bor: Stockholm.
- Familj: Sonen Fabian, 16 år.
- Band som hon varit med i: Tant Strul, Kajsa och Malena, Aunt Fuzz.
- Aktuell: Med självbiografin »Boken om mig själv« och skivan »En kvinna under påverkan«, som båda släpps i mitten av april.