Pedagogik i bakvattnet
Vid våra universitet ska finnas möjligheter för de anställda att kompetensutveckla sig, oavsett man är lärare, administrativ personal eller forskare.
Idag finns det uttalade premierande karriärvägar för dem som primärt och till större delen forskar.
Men för de som primärt och till större delen arbetar med att – tillsammans med studenter och kollegor – skapa god kvalitet inom administration och grundutbildningar, finns inte liknande möjligheter.
De premierande karriärvägar som finns innebär i många fall en ny inriktning för yrkesrollen. Till exempel är den premierande karriärväg som erbjuds lärare oftast ”forskarvägen”.
Detta är inte en begränsning i sig, men det kan innebära att den pedagogiska utvecklingen – vid en institution eller en enhet där många väljer forskarkarriären – hamnar i bakvattnet.
En forskare sysselsätter sig primärt och till största delen med forskning inom ett avgränsat område, och inte med utveckling av kurser och pedagogiska former. Det är då naturligt att intressefokus förskjuts för den lärare som väljer forskarkarriären, från det pedagogiska utvecklingsarbetet till det aktuella forskningsområdet.
Utan en premierande karriärväg inom det pedagogiska området riskerar vi att utarma den pedagogiska utvecklingen vid universiteten.
I december 2003 fastställdes ett utvecklingsprogram för Umeå universitet.
I programmet finns en vision för 2010 och strategier för att förverkliga den. I arbetet med utvecklingsprogrammet uppkom tankar och förslag på att skapa specifika karriärvägar för lärare. Syftet med en sådan utveckling är att säkra kvaliteten i den akademiska grundutbildningen.
Mot bakgrund av den expansion som universitetsvärlden befinner sig i, med nya universitet och ett ökat antal studenter, torde det vara viktigt att kunna erbjuda grundutbildning, administration och forskning av god kvalitet.
Medarbetare som ges möjlighet att utveckla sig inom ramen för sin yrkesroll vid universiteten kommer troligen att intressera sig för att skapa god kvalitet inom sitt område, vare sig det gäller grundutbildning, administration eller forskning.
Därför borde uttalade premierande karriärvägar för samtliga medarbetargrupper vid universiteten vara förenat med stora möjligheter till god kvalitet inom flertalet områden.
Detta är en krönika. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.