Hallåorna lämnar plats för andra
Hallåorna i SVT1 försvinner ur bild. Det är ett överraskande beslut i en tid då trenden är att göra kommunikation mer personlig.
När Justine Kirk häromkvällen tog avsked från tittarna i SVT1 var det ett historiskt farväl. Från och med nu kommer Sveriges Television inte längre att visa programpresentatörerna i bild – bara deras röster kommer att höras.
»Av mina 20 000 påor så var den här den mest nervösa«, kommenterade hon i efterhand sin insats för Svenska Dagbladet.
Sorgset och vemodigt, tyckte hon själv. Samma sak tänkte jag. Från barnprogrammen och framåt har jag vuxit upp med »hallåorna«. De har varit gäster hemma hos svenska folket varje kväll och nu har någon plötsligt bestämt att de ska bort. Utan att fråga mig!
Kanske är det ändå inte den svenska tevehistoriens mest dramatiska revolution. Förmodligen var dokusåpornas intåg i public service med Expedition Robinson 1997 betydligt mer betydelsefull. Hylands hörna saknades nog av fler när programmet lades ned 1983.
Men det som överraskar med beslutet att släcka de kameror som i så många år riktats mot programpresentatörerna är att det går emot trenden att göra kommunikation mer personlig.
I politiken får partiledare och talespersoner större uppmärksamhet än de program de ska grunda sin politiska linje på. Företrädare för myndigheter, organisationer och näringsliv som ger sig ut i sociala medier uppmanas att bjuda på sig själva. Serviceföretag som SJ väljer att rekrytera medarbetare genom »auditions« där sökande får ställa sig framför en jury och visa att de klarar av att möta människor.
Men Sveriges Television väljer alltså i stället att göra presentatörernas kontakt med tittarna mindre personlig. I stället för att synas i nära en halv minut får Justine Kirk nu bara några sekunder på sig att lotsa tittarna vidare till nästa program – och då enbart med röstens hjälp. Informationen ska fortsättningsvis vara kort och koncis, några familjära småtrevligheter finns det inte tid för.
Det behöver kanske ändå inte vara ett trendbrott, ett första tecken på en utveckling där individerna nu tar ett kliv tillbaka och låter sakinnehållet ta större plats. Förmodligen handlar det om att tv-bolagens marknadsstrateger vill fokusera på de personer som syns mellan hallåornas korta avbrott: programledarna.
Att de senare blir allt viktigare varumärken är tydligt. Samtidigt som hallåorna lämnar rutan gör Aktuellt om programmet – och gör reklam på webben med stora bilder på sina nyhetsankare. Och i de senaste årens versioner av Melodifestivalen har programledarna hårdlanserats – i år har trion Sarah Dawn Finer, Gina Dirawi och Helena Bergström fått mer uppmärksamhet än de flesta av de deltagande artisterna.
Tevekändisarna lär nog inte bli färre, även om hallåorna knappast kommer att räknas till deras skara när de försvinner ur rutan. Snart kommer få att känna igen Justine Kirk på stan.
För min egen del kanske omställningen inte blir så dramatisk, när det kommer till kritan. Särskilt med tanke på att det först nu har gått upp för mig att SVT2 inte haft hallåorna i bild sedan 2005.
Detta är en krönika. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.