Tio minuter till per ärende…
Regeringens proposition mot ohälsan ger försäkringskassorna 500 extra miljoner för 2003. Men hur långt räcker dessa miljoner egentligen?
Med hjälp av Ulf Dragovski, sakkunnig ombudsman på ST, har vi räknat ut vad man får för extrapengarna.
När kostnader för arbetet med det nya pensionssystemet, för utbildning av nya förtroendeläkare och pris- och löneuppräkning dragits av, återstår 270 miljoner av extramiljonerna.
Med det schablonmässiga räknesätt, som försäkringskassorna tillämpade under 2002, kunde en handläggare ägna 30 minuter per sjukfall och månad åt bedömning av rätten till sjukpenning.
En timme per sjukfall över 60 dagar kunde användas för att stödja den sjukskrivna och underlätta återkomsten till arbete. Dessutom skulle kassans handläggare på denna tid bl a läsa in ärendet och sköta dokumentationen. Den tid som återstod till samtal och planering med den sjukskrivna blev alltså mindre och mindre.
För att klara dagens ärendemängder har försäkringskassorna tvingats till mer eller mindre omfattande prioriteringar. I många fall är kontakten med den sjukskrivna sporadisk.
Om man slår ut 2003 års återstående 270 miljoner kronor lika på de nya sjukfallen och på rehabilitering, så blir det 10 minuter mer per ärende än man hade 2002.
– Detta är naturligtvis alldeles för lite i förhållande till regeringens ambitioner att halvera sjuktalet fram till 2008, konstaterar Ulf Dragovski.