Stor förväntan – lite oro
Lena Mjøvik arbetar med långtidsarbetslösa på arbetsförmedlingen – Aetat – på Akersgata i centrala Oslo. Men snart kommer hon att få flytta till ett av de nya välfärdskontoren, där arbetsuppgifter blir mer blandade.
–Största bekymret är inte att byta kontor, utan vilka arbetsuppgifter man får och vem som blir ny chef. Det är spännande, säger hon.
Även om framtiden är oviss är Lena Mjøvik och hennes kolleger inte främmande för att få nya uppgifter. Det har i alla fall inte varit någon upprörd stämning eller utbrett missnöje.
Att man redan »tjuvstartat« genom att inleda ett samarbete med försäkringskassan och socialkontoren har säkert bidragit till ökad förståelse för tankarna bakom reformen.
–Det har länge varit »väggar« mellan myndigheterna. Förut var det lätt att skjuta undan folk till ett annat system. Med ett tätare samarbete får vi mer information och kan sätta klientens behov i centrum. Det är sunt både för oss och för de sökande, säger Lena.
50 flyttar till välfärdskontoren
Här på Aetat Oslo Sentrum betjänar man i dag arbetssökande från tre av Oslos 15 stadsdelar. Under de kommande åren ska de femtiotalet anställda slussas ut till välfärdskontoren i stadsdelarna och få nya arbetskamrater från försäkringskassan och socialkontoren.
En av stadsdelarna, Nordre Aker, är utsedd till pilotkontor och har redan rekryterat personal, bland annat 13 personer från denna förmedling.
–Det var flera som var intresserade av att arbeta där. Ingen har tvingats flytta, säger förmedlingens chef Kari Mette Hovland.
Hon medger att flyttningsprocessen i viss mån kommer att gå ut över den dagliga verksamheten, men sällar sig ändå till reformens vänner:
–Man kan inte förneka att det är ett stycke vatten mellan myndigheterna. Bara genom att komma in på ett gemensamt ställe kan vi lösa många frågor snabbt och obyråkratiskt, säger hon.
Den fråga som Lena Mjøvik funderar mest över är vilka arbetsuppgifter hon kommer att få framöver. I dag gör hon individuella uppföljningar och handlingsplaner för långtidsarbetslösa. Många av de anställda på framtidens välfärdskontor förväntas vara generalister och behärska allt från barnbidrag och hjälpmedel för handikappade till arbetsgivarkontakter och pensionsregler.
»Det blir kjæmpetufft«
–Du ska vara specialist på allt, det blir kjæmpetufft, säger hon.
–Samtidigt bygger ju Nav-reformen på ett helhetstänkande och på att få ut folk i arbete. Det ligger helt i linje med hur vi har arbetat tidigare. En del klienter har vi fått »exportera« till försäkringskassan eller socialkontoret. Så vardagen kanske ändå inte blir så radikalt förändrad, säger Lena Mjøvik.