Spelman på Skatteverket
På arbetstid är Lars Englund revisor på Skatteverket i Solna. Men på fritiden gnider han hellre på fiolen. Och så är han revisor i Sveriges Spelmäns Riksförbund sedan 20 år.
Hur kom det sig att du blev förtroendevald i spelmännens organisation?
– Jag är själv spelman sedan mitten av sjuttiotalet och har sedan dess ägnat mig åt folkmusik på fritiden. Så småningom får man frågan om förtroendeuppdrag. Jag har varit revisor i förbundet sedan 1992.
Och hur kom det sig att fiol blev ditt instrument?
– I mitten av sjuttiotalet var jag med i ett litet gäng som träffades och spelade gitarr och sjöng visor och så där. Och det var någon i den där gruppen som hade hört talas om att det var en man i Västerås, där jag bor, som skulle starta en studiecirkel för nybörjare på fiol. Det nappade jag på.
Det här var väl ungefär samtidigt som Contact slog igenom med Hon kom över mon?
– Det fanns flera band den där tiden, bland andra Kebnekaise, Skäggmanslaget och Contact, som gjorde musik i gränslandet mellan folkmusik och pop eller rock och som blev kända. Pianisten Jan Johansson och hans tolkningar av traditionell musik fastnade jag för väldigt tidigt.
När och hur spelar du i dag?
– Jag spelar i några olika konstellationer, det är konserter och uppträdanden av olika slag lite här och där. Senast var vi i Kumla ett gäng och spelade och innan dess i en kyrka i Norduppland. Ibland är det föreningar som hör av sig och vill ha underhållning som inslag
exempelvis på ett större möte.
Har du varit ute på längre resor med din musik?
– Ja, för några år sedan åkte jag till Stuttgart vid flera tillfällen för att lära ut låtar. Det finns ett stort intresse för skandinavisk folkmusik i Tyskland. Sedan åker jag förstås på spelmansstämmor runt om i Sverige. Jag har varit i Bjuråker och Bingsjö och på många andra trevliga platser. Jag har varit i Delsbo också, men den dagen regnade det.
Har du skrivit några låtar själv?
– Ja, några stycken har jag skrivit – främst till bekantas födelsedagar. Det brukar vara väldigt uppskattat att få en låt tillägnad sig.
Vilka är de viktigaste uppgifterna för Sveriges Spelmäns Riksförbund?
– Det är en samlingsorganisation för ett tjugotal spelmansförbund på landskapsnivå runt om i landet. Förbundet arrangerar kurser och ger ut tidningen Spelmannen. Men framför allt är vi en lobbyorganisation för folkmusik. För 20–30 år sedan, när Bosse Larsson körde Nygammalt på tv, var dansen väldigt stor. Det är den fortfarande, men vi syns inte på samma sätt. Vi är ju beroende av publik och att folk får se och höra det vi gör.