Svårare att rekrytera jurister efter flytten

SÅ GICK DET: MUCF2024-09-17

När Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, omlokaliserades behövde många luckor fyllas efter de medarbetare i Stockholm som inte följde med till Växjö. Några år senare är STs avdelningsordförande och myndighetens generaldirektör eniga om att flytten gick bra – men vissa yrkeskategorier har varit svåra att rekrytera.

2017 beslutades att Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, skulle omlokaliseras från Stockholm till Växjö. När Publikt besökte Växjö-kontoret i augusti 2018 var ett femtontal personer på plats i de nya lokalerna – några var nyanställda och några hade precis flyttat dit från Stockholm. Där, i Växjö, fanns personer som just fått sitt drömjobb, i Stockholm fanns de som tvingats lämna en omtyckt arbetsplats.

Nu

Sex år efter omlokaliseringen bor ingen av dem som följde med när Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor flyttade kvar i Växjö. En handfull personer jobbar kvar och pendlar mellan Stockholm och Växjö. En av dem är generaldirektören Lena Nyberg. Enligt henne har rekryteringen av ny personal till stor del gått bra, men vissa yrkeskategorier – exempelvis jurister – har varit svåra att hitta i Växjöområdet.

– Det hör ihop med att det inte finns någon juristutbildning i Växjö. Även utredare med kvantitativ inriktning har varit svåra att hitta här, så dem har vi fått anställa i Stockholm.

Myndigheten har en hög resebudget, konstaterar Lena Nyberg. Men det beror inte enbart på att det finns anställda som pendlar. Den främsta orsaken är att personalen deltar vid en stor mängd möten och konferenser i Stockholm.

I det reportage som Publikt publicerade 2018 sade Lena Nyberg att rekryteringen till Växjö skulle behöva ske i en vid cirkel, från Malmö till Kalmar och Jönköping. Och så har det blivit.

STs avdelningsordförande på MUCF, Lars Nilsson, anställdes på myndigheten i samband med omlokaliseringen till Växjö. I dag är han bosatt i Malmö, liksom flera andra anställda. Ytterligare andra pendlar från Lund, Kalmar och Halland.

– Men majoriteten bor ändå i Växjö, säger han.

Lars Nilsson tycker att alla anställda hanterat omlokaliseringen professionellt, både nyanställda i Växjö och de som jobbade i Stockholm och valde att sluta.

– Det är så klart mycket känslor inblandade när något sådant här händer, och det har krävts mycket av både medarbetare och chefer, men alla har hållit sig glada. Sedan är det svårt att säga hur stora de verksamhetsmässiga eller ekonomiska vinsterna varit, säger han.

Generaldirektör Lena Nyberg, som lett myndigheten genom hela omlokaliseringsresan, håller med om att myndigheten på det stora hela klarat det bra. Men flytten har inneburit en försening av utvecklingsarbetet, konstaterar hon.

– När beskedet kom hade vi planerat ett utvecklings- och kvalitetsarbete som vi fick lägga åt sidan. Och just som verksamheten satt sig i Växjö kom pandemin, så utvecklingsarbetet har vi kunnat ta tag i först nu.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA