Pedagogpris till läraren som "aldrig gav rätt svar"
Sara Johnsdotter, forskare och ST-medlem, har fått Malmö högskolas pedagogiska utmärkelse för sitt arbete inom socionomutbildningen, för att hon ”öppnade ögon och öron för en ny värld”.
Vilken var första reaktionen när du fått utmärkelsen?
–Jag blev jätteglad och paff. Studenter nominerar till en jury där studenter och prorektor diskuterar sig fram till vem som ska få utmärkelsen. Den delas ut en gång per år. Jag fick nyligen motta priset under Malmö högskolas årshögtid som hölls i konserthuset. Det var festligt och högtidligt. Men det är ett lotteri att just jag fått den här utmärkelsen. Jag tror inte att andra lärare och forskare är sämre än jag.
Vad består priset av?
–Äran och 20 000 kronor i resestipendium. Just nu går jag och lurar på vad jag ska använda pengarna till.
I motiveringen står bland annat att du fått studenterna att tänka i nya banor – hur då?
–Jag är medicinsk antropolog med inriktning på sexualitet och kvinnlig omskärelse. Utifrån det försöker jag få studenterna att öppna sig för och fundera kring olika infallsvinklar på föreställningar som man tar för sanningar eller självklarheter. Det kan gälla allt från genusrelationer till sexualitet efter kvinnlig omskärelse. Ämnesområdet väcker starka känslor och övertygelser. Det är jag van vid sedan jag disputerade i socialantropologi. Min avhandling gällde kvinnlig omskärelse bland svensk-somalier.
Vad tilltalar dig mest i motiveringen?
–Utöver det där, att jag ”väckt studenternas intresse för den akademiska världen och visat på kopplingen till världen utanför”, är jag hemskt glad för att de säger att jag ”aldrig gav rätt svar”. Det är kärnan i det jag vill åstadkomma.
Vad gör en medicinsk antropolog?
–När det gäller vår västerländska medicinska modell kan en medicinsk antropolog titta historiskt på diagnoser som levt och dött, försöka hitta det kulturellt skapade och se hur mycket det sociala och kulturella påverkar hur vi upplever sjukdom. I vår kultur har vi en tendens att bara se människan som kropp, medan andra kulturer i högre grad ser människan som en del i sitt sociala sammanhang.
När kan du använda dig av dina kunskaper om sexualitet och kvinnlig omskärelse?
–I min undervisning, i en nystartad masterutbildning i sexologi och i socionomprogrammen. Här kommer jag i kontakt med alla studenter vid högskolans fakultet Hälsa och samhälle – sköterskor, socionomer, biomedicinska analytiker, folkhälsovetare och äldrepedagoger. I min fristående kurs om medicinsk antropologi möter jag ännu fler.
–Malmö högskola är en underbar arbetsplats. Här är en öppen stämning och en vansinnigt rolig blandning av kunskaper från olika områden. Jag samarbetar också sedan tio år med en läkare som har en invandrarmottagning. Vi fungerar som varandras bollplank och har gemensamma föreläsningar.