
När jag går hem är jag verkligen ledig
Namn: Joakim Schelin.
Ålder: 39 år.
Bostad: Bostadsrätt i Vasastan, Stockholm.
Familj: Mamma, pappa, syster och syskonbarn.
Yrke & arbetsplats: Lokförare på Roslagsbanan.
Månadslön: 33 700 kronor i grundlön samt tillägg på 3 000 kronor.
Det här gör jag på jobbet: Jag kör tåg. Jag är oftast ensam, men jag är även handledare och åker då med en elev. I arbetet ingår också klargöring och lite växling. Klargöring är en rutin för att kolla att allt fungerar enligt våra säkerhetsregler.
Det här gör jag på fritiden: Jag har precis flyttat, så just nu går mycket tid till det. Annars tycker jag om matlagning, att umgås med vänner och familj och att resa. Jag försöker åka till Argentina varje år – jag pluggade spanska där för tio år sedan och fortsätter att åka dit. Det är ett fantastiskt land med vattenfall, tropisk regnskog, glaciärer och berg.
Det bästa med jobbet: Roslagsbanan är en hyfsad arbetsplats med ganska god sammanhållning. En bra sak är att när jag går hem är jag verkligen ledig, jag tar inte med jobbet hem. Jag har haft lite tur så att jag kan välja tider rätt fritt, oftast eftermiddag–kväll. Den här årstiden är det väldigt vackra kvällar, och lugnt och stillsamt. Det är ett fritt arbete också, man sköter sig själv utan någon arbetsledning.
Det vill jag förändra i jobbet: Vi har kronisk personalbrist, och det kan vara väldigt svårt att få ledigt. Vanliga människor som inte jobbar helg kan inte förstå att man inte kan vara med vid ett dop eller ett fyrtioårskalas. Upphandlingarna är en annan viktig fråga. Vi kan inte ha ett system där en ny arbetsgivare har massor med inkörningsproblem och där överlämningen inte fungerar.
Därför är jag med i ST: Vi har ju två fackliga alternativ, men ST var det självklara valet för mig. Det är partipolitiskt obundet och känns som ett mer modernt förbund. Att facket gör skillnad ser jag på vårt lokala kollektivavtal, som vi är väldigt nöjda med.
Viktigaste frågan för facket: Upphandlingar, som jag redan nämnt, och arbetsmiljö ligger högt på dagordningen. Vi behöver exempelvis organisation och rutiner för att stötta dem som av medicinska skäl inte får fortsätta att köra tåg. Att facket får fler medlemmar är viktigt för att kunna påverka. Roslagsbanan ska expandera kraftigt, och då behöver ST berätta om förbundet.