”Jag kan vinna mot bilar som har dubbelt så mycket hästkrafter, tack vare att min bil är så snabb i starten”, säger Christian Andersson, som tävlar i sin vanliga bil.
Bild: Alexander Hall
”Jag kan vinna mot bilar som har dubbelt så mycket hästkrafter, tack vare att min bil är så snabb i starten”, säger Christian Andersson, som tävlar i sin vanliga bil.

Han satsar på streetrace

MIN FRITID2024-06-27

Det går undan när ST-medlemmen Christian Andersson tävlar i laglig streetrace. Reaktionsförmåga är avgörande för framgång i de korta loppen, berättar han.

Av:  Jenny Damberg

”Jag kör laglig streetrace, som arrangeras på avstängda vägar eller på flygbanor. Loppen är 201 eller 402 meter långa, vilket motsvarar en åttondels respektive en fjärdedels engelsk mil.

Ibland tävlar jag här i Småland, men oftast åker jag till Holeby utanför Rödby i Danmark. Jag brukar vara enda svensken där, och den som åkt längst för att delta. Min pappa och en kompis brukar följa med och filma och dokumentera. Normalt tävlar omkring 120 bilar, indelade i sju–åtta klasser utifrån exempelvis framhjuls- eller bakhjulsdrift. Elbilar är en egen klass, det är svårt att vinna mot en elbil. En del ekipage är specialbyggda och körs till tävlingen på släp, andra – som jag – tävlar i sin vanliga bil. Jag kan vinna mot bilar som har dubbelt så mycket hästkrafter, tack vare att min bil är så snabb i starten.

När man står och väntar på att startstolpen ska slå om från rött till grönt finns inga problem i världen. På 201 meter hinner man komma upp i cirka 140 kilometer i timmen, på 402 meter i cirka 175 kilometer i timmen. Efter ett lopp är man full av adrenalin, det är en kick. När det är dags att köra hem på kvällen är man i stället helt slut.

Jag tävlar fyra–fem gånger per år. Det är en härlig gemenskap på plats. Man visar bilarna för varandra. Jag brukar sätta fast svenska vimplar när jag tävlar i Danmark.

Det går inte riktigt att träna streetrace mellan tävlingarna. Reaktionsförmågan är väldigt viktig. Där har jag nytta av att jag är gammal hockeymålvakt, jag har övat upp den genom åren. Det gäller att vara på alerten, det är små marginaler som avgör. Därför stänger man också av allt som drar hästkrafter i bilen vid tävling, som air condition. Det blir svettigt, men det är det värt. Det kan vara så lite som 0,1 sekund eller mindre som avgör.”

Christian Andersson

Ålder: 49 år.

Bor: I Ryssby i Småland.

Arbete: Handläggare på Migrationsverket i Växjö. Sitter i sektionsstyrelsen för ST.

Gör på fritiden: Kör laglig streetrace, och håller på med bilar i olika form. Är med i Hemvärnet, tränar och fiskar, har en båt tillsammans med en kompis.

Bild: Alexander Hall
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA