Kunskap krävs för att hitta rätt hjälpmedel
Belastningsskador är ett av de största arbetsmiljöproblemen. Därför finns i dag mängder av ergonomiska hjälpmedel som ska förebygga värk, skador och sjukdomar. Men du måste veta hur du använder dem för att de ska vara till någon hjälp.
Numera slåss många leverantörer om att sälja ergonomiska hjälpmedel till kontorspersonal. Det finns centrerade styrdon, delbara tangentbord, reflexfria bildskärmar, trådlösa headset, underarmsstöd, svank- och ländryggsstöd – och givetvis reglerbara kontorsstolar och arbetsbord, som det är störst efterfrågan på.
– Kvaliteten på produkterna varierar. För att hitta rätt är det bra med kunskap om ergonomi. Och du behöver veta dina egna behov, säger Annette Gustafsson, ergonom och fysioterapeut på Previa företagshälsovård.
Hon tycker att arbetsgivare generellt sett är generösa med ergonomiska hjälpmedel.
– Men sedan är det upp till individen att använda dem rätt. Därför tittar jag inte bara på arbetsutrustning utan även på arbetsteknik när jag gör arbetsplatsbesök.
Kontorsanställda har ofta problem med värk i rygg, armar och skuldror för att de sitter fel och spänner musklerna, inte sällan på grund av synbesvär.
Ruth Carlsson, som är ergonom på Arbetsmiljöverket, tycker att det är bra att anställda får tillgång till ergonomiska hjälpmedel, men menar att det inte räcker:
– Arbetet måste organiseras så att det ger omväxling. Medarbetare bör också stimuleras att stå och arbeta. För mycket stillasittande innebär risk för hjärt- och kärlsjukdom.
Så ska det vara...
- Belysningen
- Tangentbordet
- Skärmen
- Datormusen
- Underarmarna
- Bordet
- Stolen
- Fötterna
Tänk också på att...
- …byta ställning ibland. Luta dig tillbaka, sätt dig rakare, ställ dig upp! Ta en paus då och då, gå ett varv i rummet.
- …använda »fel« hand för några arbetsuppgifter. Låt den andra handen vila.