»Jättekul att söka arbete«
l Marianne Örberg och hennes man arbetade båda två på Konsumentverket, men ville stanna i Stockholm. Han fick pension och hon ett nytt jobb. Jag tog det som en heltidssyssla att söka arbete, berättar 57-åriga Marianne.
l Marianne Örberg och hennes man arbetade båda två på Konsumentverket, men ville stanna i Stockholm. Han fick pension och hon ett nytt jobb. Jag tog det som en heltidssyssla att söka arbete, berättar 57-åriga Marianne.
Marianne Örberg skulle kunna vara med i en informationsfilm om hur man söker jobb. Hon tycks ha gjort allt rätt. När hon sagt upp sig gick hon kurser hos Trygghetsstiftelsen och lade varje råd på minnet.
–Jag lärde mig att skriva CV och personligt brev, att ringa innan och fråga om jobbet och sedan anpassa brevet till det utlysta arbetet. Och en hel vecka ägnade jag åt att värdera mina kunskaper.
30 år på arbetsplatsen
Hon hade en personlig jobbcoach som hon bollade idéer med.
–Jag kom till Konsumentverket direkt efter min juristexamen 1976, och har knappt sökt ett enda arbete sedan dess. Men nu blev sökandet som ett jobb för mig. Jag tyckte det var jättekul, en helt ny värld!
Det är väl inte alla som skulle tycka att det är »jättekul« att vara arbetssökande, och Marianne Örberg konstaterar utan omsvep att hon har såväl ett gott självförtroende som självdisciplin.
–Men följer man de råd jag fick får man jobb! säger hon bestämt.
Vissa kollegor ägnade mycket tid att vara hemma och pyssla om familjen när de blev uppsagda, tror hon. Själv hängde hon på låset när Komom, en statligt finansierad organisation för stöd till uppsagda
vid omlokaliseringar, öppnade sina lokaler vid Slussen i mars 2006.
–Där fick jag ett eget arbetsrum med dator och telefon. Där fanns kopiator och lunchrum, och på morgonen kunde man fika med personalen. Jag gjorde upp planer och såg till att alla dagar var fulltecknade.
Till och med luncherna bokades upp, en lärdom från jobbsökarkursen.
–Jag lunchade med vänner och bekanta. Jag tror att det är viktigt, även om det inte ledde till jobb. Man visar sig och blir sedd.
Fick mer än hon begärde
På Komom fanns också Marianne Örbergs jobbcoach. Inför anställningsintervjun till ett ettårsvikariat på Krisberedskapsmyndigheten, KBM, gjorde de en träningsintervju. Coachen rådde Marianne att begära 4000 kronor mer i lön än hon hade på Konsumentverket, eftersom löneläget på Konsumentverket är relativt lågt. Det lät lite vanskligt, tyckte hon, men höjde i alla fall ribban med 3000 kronor.
–När de ringde och sa att jag hade fått jobbet talade de om att jag inte kunde få den lön jag begärt. Jag var beredd att backa lite, men i stället ville de höja ännu en bit så att jag »kom in rätt på en gång«. Och jag har flera gamla arbetskamrater som fått högre lön på sina nya jobb.
Ett sextiotal personer hade sökt arbetet som »kvalificerad handläggare med juristkompetens« på KBM. När Marianne vid anställningsintervjun frågade varför hon var en av de utvalda, fick hon svaret att det var tack vare hennes juristexamen, långa erfarenhet – och en välformulerad ansökan.
–Det sista ska Trygghetsstiftelsen ha credit för. Jag tror inte att alla begriper hur viktig ansökan är, säger Marianne Örberg.
Vikariatet går ut i augusti. Marianne stannar gärna kvar, men om det inte är möjligt löser det sig ändå, tror hon.
– Jag kan få ett nytt jobb igen. Och varje dag är härlig att leva!