Full fart framåt för nya myndigheten

FÖRDJUPNING: MYNDIGHETSFUSION2008-11-25

Den 1 januari 2009 föds Transportstyrelsen. Personal från flera myndigheter ska samsas i den nya organisationen. Drygt 1 200 medarbetare väntar sig bra bemötande och klara
besked inför övergången.

Av:  Therese Säfström

Sjöfartsverkets lokaler i Norrköping ligger i en väldig huskropp som sträcker sig längs hela kvarteret. Innanför de gamla tegelväggarna sitter Christer Bergström och hans tre kolleger som arbetar med marknadskontroll kring fritidsbåtar och båtliv. En liten avdelning som ingår i Sjöfartsinspektionen och kommer att flyttas över till Transportstyrelsen om en dryg månad.

– Först var vi ytterst tveksamma och tyckte inte att det kändes rätt. Risken finns att små verksamheter, som vår, marginaliseras i en stor organisation, säger Christer Bergström.

Möte med generaldirektören

Han och hans kollegor ville veta om ledningen i den nya myndigheten ens visste vad de arbetade med, och kontaktade näringsdepartementet för ett möte.

– Vi träffade Staffan Widlert, blivande generaldirektören, och han lyckades övertyga oss om att vi passade in. Efter det kändes allting mer positivt. Men det var ett initiativ som vi själva fick ta, säger Christer Bergström, som ändå är förväntansfull.

Han ser fram mot sammanslagningen. Allt gillar han inte, men på sikt finns det många saker som han tror kommer att bli bättre.

Under hösten har läget långsamt klarnat. Informationen om hur medarbetarna berörs, direkt och konkret, började komma under oktober.

Får vara kvar i Norrköping

Det tacksamma i den stora ommöbleringen är att ingen personal är övertalig, försäkrar arbetsgivaren. Däremot kommer vissa att gå till nya arbetsuppgifter, reglerna för distansarbete stramas upp, det blir mer resande mellan verkets avdelningar och några tjänster flyttas till annan ort.

– Det har varit mycket funderingar kring lokaliseringen. Ska vi hamna i Borlänge? Eller i Örebro? Det är frågor som engagerar och som tar tid och energi från annat arbete, säger Christer Bergström.

Han och hans kollegor kommer att vara kvar i Norrköping. Tills vidare också i samma rum, eftersom lokalfrågan ännu inte är löst.

Förutom Sjöfartsinspektionen, som bryts ut ur Sjöfartsverket, kommer hela Luftfartsstyrelsen och Järnvägsstyrelsen att flyttas över till Transportstyrelsen, liksom delar av Vägverket. Totalt handlar det om drygt 1 200 tjänster som ska gå över från årsskiftet. Ett år senare kommer också länsstyrelsernas verksamhet för körkort och yrkestrafik in.

På Vägtrafikinspektionen i Borlänge, med 20 anställda, finns ST-representanten Hans Wahlström. Han menar att de som ska arbeta med vägar inom Transportstyrelsen får genomleva den största förändringen.

– Inom vägtrafiken har vi inte arbetat ihop tidigare, som luftfarten, sjöfarten och flyget har gjort. Chefen på vägsidan skulle ha tillsatts först av alla. I stället är vi ett halvår efter och väntar fortfarande, säger Hans Wahlström.

Viktigt veta hur det blir

Med en chef som höll i taktpinnen tror han att det hade varit betydligt enklare att arbeta ihop vägtrafikens delar inför sammanslagningen. Nu räknar Hans Wahlström med att det kommer att ta flera månader i den nya organisationen, innan de har fått ihop en ny struktur där alla både ser helheten och sin egen roll.

– Som anställd är det viktigt att veta hur det ska bli. Och går inte det, så vill man känna till hur vägen dit ser ut. Inget av det har vi haft och det skapar osäkerhet och otrygghet, säger Hans Wahlström, som inte tycker sig ha tillräcklig inblick för att avgöra om det hade gått att göra på annat sätt.

Men klart är att mer tid hade behövts.

– Ledningen förstår också att det här är ett problem, men tidsplanen läggs fast av politiker som lever i en helt annan verklighet. Det är ett generellt problem, menar Hans Wahlström.

Erfarna och tålmodiga

Det är bara fyra år sedan Luftfartsstyrelsen knoppades av från Luftfartsverket och blev en egen myndighet. Carola Rödin, ST-ordförande på Luftfartsstyrelsen, tror att det är en viktig orsak till att personalen har tagit omorganisationen med ro.

– Vi är lite vana vid det här och gör inte så stor sak av det. Det är inte så många som har gått och oroat sig. Visst var informationen till oss lite dålig i början, men jag tycker att arbetsgivaren har bättrat sig, säger Carola Rödin.

Varje fredag träffas personalen för eftermiddagsfika. Då har den nya arbetsgivaren informerat och berättat om hur arbetet skrider framåt. Det är främst via den kanalen som informationen når de anställda. Ett bra sätt, tycker Carola Rödin.

– Naturligtvis har det gått rykten ändå. På Bredden, vår avdelning i Stockholm, hade man till exempel hört att personalen skulle behöva byta arbetsort. Men rykten kan man aldrig klara sig från, det är bara att stävja dem när de kommer, säger Carola Rödin.

Huvudsaken att jobbet är kvar

Lena Edstedt arbetade fackligt när Luftfartsstyrelsen blev en egen myndighet. Nu är hon med om ännu en omorganisation.

– Kanske är det inte lika tydligt den här gången som förra, varför vi ska göra omflyttningen. Verksamheten har precis börjat sätta sig, och det kändes bra. De har påvisat nyttan med en ny myndighet, men vi vet ju inte på vilket sätt och hur mycket effektivare vi kan vara i en stor organisation, säger Lena Edstedt.

Någon oro har hon inte märkt så mycket av. Själv känner hon sig luttrad.

– Huvudsaken är i alla fall att vi kan stanna kvar här i Norrköping. Och sedan att vi kunde behålla jobben. Det har varit de viktigaste beskeden för att inte bli orolig, säger Lena Edstedt.

Bristande delaktighet

Totalt sett tycker hon att arbetet med omorganisationen så här långt har känts lugnt och positivt. Däremot är det ingen som direkt har frågat om de anställdas åsikter eller personalens idéer.

Det, menar blivande personalchefen på Transportstyrelsen, Carina Larsson, är något som tyvärr inte har hunnits med. Hon hoppas att de anställdas åsikter och idéer ska kunna tas tillvara senare. Nu ansvarar Carina Larsson för att koordinera arbetet med den nya myndigheten. Ambitionen är att medarbetarna ska ha en positiv känsla när de går in i den nya organisationen, och det säger Carina Larsson att de har kämpat hårt med.

– Det har varit svårt att ta sig hit, svårare än vad jag kanske hade trott. Vi är väldigt olika mellan myndigheterna. Vi tänker olika, vi har arbetat olika. Men ändå är vi nu ungefär där, dit jag hoppades att vi skulle komma, säger Carina Larsson.

Ett av de större bekymren har varit tidsbristen. Utskicket med erbjudande om övergång drog fram kraftig kritik eftersom det var så slarvigt sammansatt.

– Det var ingen bra början och absolut inte vår tanke. Det var många saker som ändrades i sista stund, och det hjälpte inte att vi jobbade på nätterna, vi hann inte få till ett bra utskick, säger Carina Larsson. Samtidigt tror hon att kritiken också visar på en allmän oro. Ett grundläggande problem för Transportstyrelsen är att många medarbetare inte riktigt ser syftet med en ny myndighet.

– De anställda har inte tagit till sig regeringens motiv. Vi har försökt informera om det, men jag tror att det fortfarande finns frågetecken kvar, säger Carina Larsson.

Hon menar att det hade varit mycket lättare om det hade funnits tid att åka ut och prata med medarbetarna på deras arbetsplatser.

Rekommendationer utifrån

På konsultföretaget Gullers Grupp sitter Claes Trollestad. Han engagerades som expert i organisationsetik för att ta reda på hur medarbetare på de olika myndigheterna ser på sina jobb och vad de har för förväntningar på den nya myndigheten.

– Man måste förstå hur medarbetarna tänker för att kunna fatta bra beslut i en omorganisation, tycker Claes Trollestad.

I den kartläggning han har lett står det klart att de olika myndigheterna skiljer sig åt en hel del. Det handlar om skillnader i historia och i arbetssätt. Men det finns också många likheter, till exempel när det gäller tryggheten i de egna yrkeskunskaperna.

Bland konsulternas rekommendationer finns, på första plats, att arbetsgivaren måste tydliggöra varför Transportstyrelsen behövs. Innan alla är överens om det kommer den nya myndigheten inte att känna av ett fullt engagemang, menar utredarna. Ett annat förslag är att ta den kritik som har riktats mot ledarskapet på allvar. Det behövs en bra ledning för att ge kraft och trovärdighet i den nya myndigheten. Utredarna rekommenderar också att direkt börja formulera den nya myndighetens mission, värderingar och vision.

Utredningen blev klar i oktober, bara drygt två månader innan Transportstyrelsen ska börja fungera.

– Det är klart att man kunde ha önskat att den här utredningen av de anställdas syn hade gjorts lite tidigare, men med den goda viljan hos både arbetsgivare och anställda, och planerna på att starta tvärprojekt, så tror jag att det finns alla möjligheter att göra något bra av det här, säger Claes Trollestad.

Carola Rödin, Luftfartsstyrelsen
Bild: Niclas Sandberg
Carola Rödin, Luftfartsstyrelsen
Lena Edstedt, Luftfartsstyrelsen
Lena Edstedt, Luftfartsstyrelsen
Christer Bergström, Sjöfartsverket
Bild: Niclas Sandberg
Christer Bergström, Sjöfartsverket

En ny myndighet

  • Transportstyrelsen bildas 1 januari 2009.
  • Myndigheten ska skriva regler och ge tillstånd kring järnväg, luftfart, sjöfart och vägtrafik och se till att bestämmelserna följs. Som det är nu ligger det ansvaret under varje transportslag.
  • Myndigheten ska också ha hand om trafikens olika register.
  • Transportstyrelsen bildas av Luftfartsstyrelsen och Järnvägsstyrelsen samt delar av Vägverket och Sjöfartsverket.
  • 1 januari 2010 ska också länsstyrelsernas verksamhet för körkort och yrkestrafik tas över av Transportstyrelsen.
  • Huvudkontoret ska ligga i Norrköping. 365 av Transportstyrelsens drygt 1 200 årsarbetskrafter kommer att finnas i staden. Örebro får 326 årsarbetskrafter och Borlänge 203. De övriga tjänsterna lokaliseras till Stockholm, Visby, Arjeplog, Umeå och flera andra orter. Majoriteten av de anställda blir kvar på samma plats där de arbetat tidigare.
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA