"Förtroendevalda får för lite uppbackning"
– Det förvånar mig att förtroendevalda som hamnar i kniviga situationer inte får professionell handledning. De bara förväntas klara av svåra krissamtal utan att vara utbildade för det, säger psykologen Ylva Elwin-Novak.
Ylva Elwin-Novak från utvecklingsföretaget Transferens AB brukar hålla kurser i krishantering i TCOs regi. Hon har mött många förtroendevalda i liknande situationer som Mitte Andåker Berg och Maria Dalin.
– Mitt allmänna intryck är att de får för lite uppbackning och sällan har någon att prata med. De kan knappast prata med arbetskamraterna och sekretessen gör att de inte heller kan prata av sig hemma.
Det är lätt hänt att kliva över sin egen kompetens och bli samtalsledare för ledsna medmänniskor, menar Ylva Elwin-Novak.
– Därför gäller det att vara tydlig med vem man är, förklara sitt uppdrag och vad man kan hjälpa till med. Andra frågor får man hänvisa vidare. I bästa fall har man ett telefonnummer till en kurator eller till företagshälsovården.
Hitta egna lösningar
En del människor försöker lägga över ansvaret för sitt framtida liv på någon annan, och tror att den förtroendevalda kan lösa problemen på samma sätt som en läkare skriver ut recept, menar Ylva Elwin-Novak.
– Då gäller det att man behärskar en samtalsmodell som uppmanar den hjälpsökande medlemmen att hitta egna lösningar.
Efter att ha fått ett chockartat besked kommer en reaktionsfas då man reagerar mer eller mindre starkt. Det är den jobbigaste fasen, förklarar Ylva Elwin-Novak. Först därefter kan man börja bearbeta vad som hänt. Så småningom kommer man in i vad som kallas en nyorienteringsfas där man kan hitta nya, konstruktiva lösningar.
– Det är lätt att glömma att reaktion och bearbetning kan ta lång tid. Vissa kommer aldrig vidare, utan fastnar i reaktionsfasen. Särskilt om de jobbar på en arbetsplats med ständiga omstruktureringar.
Läs mer om kriser och krishantering, till exempel i Johan Cullbergs bok ”Kris och utveckling”.