Fler uppdrag – färre anställda
Arbetsbelastningen vid Kronofogden har ökat kraftigt i år. Från STs sida befarar man ökade sjuktal bland de anställda.
Den ekonomiska krisen har lett till att de anställda vid Kronofogden fått mer att göra. Under årets första fyra månader ökade antalet ansökningar om betalningsförelägganden med 27 procent jämfört med samma period året innan.
Arne Lundgren, vice ordförande för ST inom Kronofogden, säger att de som drabbas hårdast av ärendeökningen är de som arbetar med inregistrering av ärenden och med summariska processer.
– Ännu har vi inte sett någon ökning av sjuktalen, men vi ser med fasa framför oss att de kommer att skjuta i höjden.
Samarbetet med arbetsgivaren har varit gott så här långt, säger Arne Lundgren.
Arbetsgivaren har gjort en prioriteringsordning för varje verksamhetsområde, så alla vet i vilken ordning de ska ta hand om sina ärenden, förklarar han.
– Men högarna i inkorgen ökar ju hela tiden.
I december förra året blev 123 uppsagda vid myndigheten. Flertalet vad assistenter och kronoassistenter. Den främsta orsaken till personalminskningen var att skilsmässan mellan Skatteverket och Kronofogden blev dyrare än beräknat.
– Det var ett tufft läge. Vi var tvungna att säga upp, förklarar Eva Liedström Adler, myndighetschef och rikskronofogde.
I år räknar Kronofogden med att gå back med 100 miljoner kronor, men hittills har myndighetens begäran om ökade anslag inte fått någon respons från finansdepartementet.
Och ledningens bedömning är att ärendeökningen kommer att bestå åtminstone under nästa år.
– Det är viktigt att medarbetarna känner att det inte är de som har ansvaret när handläggningstiderna ökar. Det är arbetsledningens ansvar, säger Eva Liedström Adler.
Hon säger att medarbetarna är så lojala att det snarast handlar om att värna deras arbetsmiljö.
– Medarbetarna ska känna sig trygga med att det finns tydliga prioriteringar och handlingsplaner för att möta ökade balanser.