En lokförare måste behålla lugnet

FÖRDJUPNING: MEDLEM I ST2010-02-09

Namn: Mikael Wiklund

Ålder: 28

Bostad: Lägenhet i Kristianstad

Familj: Sambo

Yrke och arbetsplats: Lokförare på DSB First

Månadslön: 32 300 kronor i grundlön, plus tillägg

Arbetsuppgifter: Jag är stationerad i Kristianstad och kör persontåg till Karlskrona, Ängelholm, Malmö och Halmstad, för att nämna några orter. Lokförare är ett ganska ensamt jobb. Jag sitter i min lilla hytt och har egentligen bara två huvuduppgifter förutom att köra: säkerheten och att försöka komma fram enligt tidtabell.

Att vara lugn är nog den viktigaste personliga egenskapen för en lokförare. Även om det händer något måste man kunna behålla sitt lugn och göra en trettiosekunders riskanalys. Det fick jag inpräntat under de fyra år jag körde för Green Cargo i Kiruna, där jag kommer ifrån. En annan bra egenskap för lokförare är att kunna göra många saker samtidigt.

                                                           — •l• —

Fritid: På vintern spelar jag bowling och bangolf. Det gör jag även på sommaren, men då blir det även långgolf. Annars umgås jag gärna med min sambo. Vi går ut i naturen eller på café och bara njuter av livet.

                                                           — •l• —

Det bästa med jobbet: Det är ett stabilt och roligt jobb, även om det precis som andra jobb kan bli enformigt ibland.

                                                           — •l• —

Det vill jag förändra i jobbet: Jag skulle inte vilja ändra på något i själva arbetsuppgifterna eller på vår stationering.

                                                           — •l• —

Därför är jag med i ST: Det blev så för att min far var med i ST. Han är också lokförare. Nu jobbar han i Norge, och är med i facket där, men innan dess var han ansluten till ST och arbetade på Malmbanan hemma i Kiruna. Visst sneglade jag lite på Seko också när jag började, men ST kändes lite mer familjärt och som att man fick mer hjälp.

                                                           — •l• —

Viktigaste frågan för facket: Om jag måste nämna två saker är det lön och arbetsmiljö. Men det finns många andra frågor som är viktiga på sitt sätt. Jag skulle gärna se att man försöker minska glappet mellan fackförbunden inom Spårtrafiken så att man stod mer enade i de viktigaste frågorna. Sedan tycker jag att ST ska försöka ha de bäst utbildade ombuden när det gäller fackliga frågor.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA