Efter 30 år sitter hon på toppen

FÖRDJUPNING: ST-FK2003-09-24

Första jobbet var som postregistrerare på försäkringskassan i Lund. Fem år senare var hon chef. Nu blir Åsa Andersson direktör för 1700 anställda vid Skånekassan.

Av:  Ann-Charlotte Viklund

–Jag har alltid velat vara med och påverka och bestämma. Därför har chefskarriären känts engagerande och naturlig, säger Åsa Andersson.

Jobbet på försäkringskassan har passat henne bra, eftersom hon hela tiden fått arbeta med frågor som berör och intresserar henne: samhällsfrågor, trygghetsfrågor, välfärdsfrågor. Miljön och arbetskamraterna har naturligtvis bidragit till trivseln.

Efter 30 år på Försäkringskassan i Skåne, varav de senaste 25 åren i olika chefsbefattningar, vågade Åsa Andersson sig på att söka den utannonserade direktörstjänsten. Sammanlagt var de ett femtiotal sökande.

Det blev ett antal intervjuer och ett samtal med generaldirektören på Riksförsäkringsverket. Därefter bestämde sig kassastyrelsen för att föreslå Åsa Andersson till ny kassadirektör och förorda henne till regeringen.

Den 11 september skulle ärendet upp på regeringens bord, men beslutet blev uppskjutet på grund av mordet på utrikesministern. Förberedelserna för direktörsbyte pågår likväl i Skånekassan. 1 oktober tar Åsa Andersson över efter Kurt Inge Persson som går i pension.

&quoteIngen blir profet i sitt eget land&quote heter det ju. Är du inte rädd för att det ställs högre krav på dig än på en som kommer utifrån?

–Jo, det har jag faktiskt funderat mycket på. Kraven är troligtvis högre eftersom jag redan kan verksamheten inifrån och vet vad som behöver göras. Men vem har sagt att just mina idéer är bra för helheten?

Någon smekmånad räknar Åsa Andersson inte med. Däremot räknar hon med att få tid att besöka alla lokalkontor för att lyssna på sina medarbetare med &quotenya öron&quote.

Hon lovar att analysera alla idéer och väga ihop det som fler än hon själv tycker är bäst. Men hon tänker inte heller glömma att hennes uppgift också är att se till att Skånekassan tillhandahåller en socialförsäkring som kunderna är nöjda med.

Är du beredd att säga stopp om verksamhetens krav krockar med vad de anställda förmår att göra utan att riskera sin hälsa?

–Självklart. Men jag tror inte att det behöver gå dithän om vi är vaksamma på vad som sker i omvärlden. Parerar vi dessutom hela tiden verksamhetens krav med kompetensutveckling och förstår varför saker och ting händer, så kan vi undvika obehagliga överraskningar. Att ha den kompetens olika situationer kräver gör att man känner sig säker, försäkrar Åsa Andersson.

Kompetensutveckling är för henne lika viktigt som den dagliga &quoteavverkningen&quote, produktionen. Det måste råda en balans mellan dessa två, och det är ledningens uppgift att se till att så sker. Under vissa perioder är det produktionen som måste prioriteras, under andra ska kompetensutvecklingen lyftas fram.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA