De vann var sin "Oscar" högskolornas filmfestival
Per Sättberger och Gunnar Zetterberg är två ST-medlemmar vid Lärarhögskolan i Stockholm. De ingår i team som fått flera priser, däribland ett förstapris, i högskolornas egen filmfestival.
Vem står bakom festivalen?
Per: Den arrangeras av projektet Västsvensk Universitets-TV och är knuten till Kunskapskanalens program Vetenskapslandet. Inslagen i programmet görs på universitet och högskolor.
Vilka priser fick ni?
Gunnar: Det blev första pris för utbildningsfilmen Försöka förstå som handlar om pedagogisk forskning. Vi kom tvåa i klassen informationsfilm med Är information kunskap? och på tredje plats i klassen vetenskapsreportage. Det sistnämnda tar upp hur man tränar bort koncentrationssvårigheter hos barn.
Vad består förstapriset av?
Gunnar: En statyett som är gjord efter den amerikanska Oscarstatyetten. Och så äran förstås.
Vilken är den svåraste genren av de tre som ni fått pris för?
Per: Alla är svåra. Vi jobbar ju på ett ställe där man bara använder sig av teori. Därför har vi inga föremål vi kan använda i våra filmer utan vi måste visualisera forskarnas teorier.
Gunnar: Likheten mellan film och forskning är att man i båda sammanhangen försöker beskriva verkligheten. I Försöka förstå sätter vi en student och hans funderingar kring utbildningsvetenskap i centrum.
Vad är ni i grunden – lärare eller filmare?
Gunnar: Vi är båda utbildade filmare, jag på Folkhögskolan Biskops Arnö 1988. Före Lärarhögskolan frilansade jag för SVT.
Per: Jag blev klar med min utbildning på Kulturama 2000. Därefter har jag frilansat som scenograf och producent. Men frilansjobb är ganska magsårsbefrämjande. Här får vi betalt för att producera film och det är det inte många som får.
Varför arbetar man med film inom lärarutbildning?
Per: Film är ett starkt medium och samhället i stort är inriktat på rörliga bilder. Det ligger i tiden och kommer mer och mer. Vi producerar film för pedagogerna som håller kurser.
Gunnar: Lärarhögskolan har haft filmare sedan 60-talet, men deras roll har förändrats. Film används mycket i samband med distansundervisning. Att försöka förstå har använts här på en forskardag som introduktion till en paneldebatt.
Hur mycket film gör ni?
Gunnar: Det är omöjligt att säga men för Vetenskapslandet blir det åtta till nio inslag om året. Vetenskapsreportaget är ett sådant.
Gör ni allt själva?
Gunnar: I de prisbelönta filmerna har vi gjort allt – skrivit manus, regisserat och filmat. Ibland har vi medhjälpare.
Hur är det att göra film för en begränsad, akademisk miljö?
Per: Det är en utmaning, för vi är ju inte akademiker själva. Naturligtvis vill vi nå ut till så många som möjligt, men vår arena är studenter och en vetenskapsinriktad verklighet.
Gunnar: I USA och Europa blir det allt vanligare i TV med forskningskanaler som drivs av universiteten.