Vi upplever att facket sitter i arbetsgivarnas knä
Undertecknad blir något förbryllad med tanke på hur facket hanterat lönefrågan för kommande avtal för oss anställda trafikinspektörer på Vägverket Förarprov.
Läste i senaste numret av Vägverkets personaltidning Våra Vägar en artikel där Tommy Aldvin, avdelningsordförande för ST inom Vägverket, framför en del synpunkter bland annat på att en ökande andel anställda föredrar att endast vara anslutna till A-kassan.
Är detta så konstigt? Vi anställda upplever tydligare för varje år som går att facket sitter i arbetsgivarnas knä.
Löneavtalen blir sämre för varje år, årets och de kommande tre som ingår i denna period får anses som ett hån mot oss trafikinspektörer och våra assistenter. Våra chefer tycks kunna kvittera ut högre och högre löner mycket beroende på att det hela beräknas i procent.
Vi inspektörer får indirekt ansvara med vår fritid för att Vägverket envisas med att våra tjänsteresor inte anses som arbetstid. Detta är ju egentligen arbetstid och ska ersättas som detta. Som det nu är utgår ett »fjuttigt« tjänsteresetillägg för dessa resor.
Vidare har det under senaste tid anställts nya kollegor i landet med flera tusenlappar bättre betalt än de flesta kollegor till mig har.
Vi ska då ha klart för oss att undertecknad utför i princip alla arbetsuppgifter som en trafikinspektör har, vilket innebär hög användbarhet och flexibilitet i hur arbetsgivaren kan dra nytta av detta och att arbetet utförs på ett korrekt vis.
Motivet att lägga nyanställdas löner så högt som cirka 3 000 kr över exempelvis min nivå (tjänstgjort sedan våren 86) ska efter förfrågan vara att dessa utgör »draghjälp« på olika sätt för oss andra.
Vidare har arbetsmiljön i samband med våra praktiska förarprov väsentligen försämrats på grund av att Vägverket har öppnat upp möjligheten för aspiranterna att boka prov utan några som helst spärrar eller krav.
Det viktigaste numera är att ge möjlighet till i princip hur många provtillfällen som helst på kort tid. Undertecknad har till och med blivit stoppad av polis strax före jul i samband med prov. Så iögonfallande dåligt körde aspiranten att de trodde på kraftig berusning av något slag.
Antalet körkortsaspiranter med svaga eller mycket svaga kunskaper bara ökar och ökar.
Var finns kvalitetstänkandet som det arbetades på bara för några år sedan? Vad gör facket åt detta? Inte mycket som jag ser det. Som vanligt när det gäller Vägverket är väl facket också »invaggat« i massa visioner av diverse slag. Jag föreslår en titt ut i verkligheten.
Överväger för övrigt att lämna facket och »bara« betala till A-kassan som det heter.
Lars Nygren
trafikinspektör i Vägverket
sedan många år
Svar: Vi har bedrivit ett
framgångsrikt fackligt arbete
Inom Vägverkets Förarprov har under en serie av år bedrivits ett framgångsrikt fackligt arbete, i god samverkansanda med Vägverket.
Utfallet av lönerörelserna inom Förarprov har de senaste åren varit som tabellen till höger visar.
Löneläget inför 2004 års förhandlingar framgår av tabellen under.
Parterna är överens om
o likartad lön för chefer inom förarprov jämfört med övriga vv-chefer,
o arbetsvärderingssystemet BAS visar att ytterligare insatser är nödvändiga,
o att verka för att ytterligare höja ingångslönerna för personalen framöver,
o att nya anställda, t ex militära trafikinspektörer, ska lönesättas rätt vid ingång vilket gör att kommande löneutrymmen bättre räcker till.
TRT ersätts med 1/240 av månadslönen, vilket ger ca 90–100 kr/tim. Resandet sker efter samma principer som för övriga statsanställda.
Under en rad år har bemanning/arbetsmiljön förbättrats, vilket har kortat köerna och minskat stressen.
Det är inte alls säkert att eleverna övar mera bara de får längre väntetider, visar statistik.
Efter senaste omorganisationen pågår ett systematiskt kvalitetsarbete, dock inom de ramar som statsmakterna ger oss. Arbetssätt och ledarskap har märkbart förbättrats. Samverkansavtal finns tecknat, vilket ger personalen större inflytande än tidigare. Självklart innebär inte avtalet att vi tycker lika i alla frågor och i så fall driver vi detta.
Tommy Aldvin
Ordförande ST inom Vägverket
Klas-Ove Kindlund
ST inom Vägverket/Förarprov
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.