Välj företag som jobbar med mångfald
Medierna borde granska företag som diskriminerar invandrare - och konsumenter borde bara handla i butiker som jobbar för mångfald. Då skulle diskriminerande företag minska sin omsättning, skriver Monica Arnoldsson, arbetsförmedlare.
Arbetsförmedlingens generaldirektör är helt rätt ute när hon på DN Debatt i somras argumenterade för att företagen måste anställa
så kallade nyanlända, alltså människor som inte är födda i vårt land. Sverige kommer att behöva arbetskraft från andra länder för att kunna fortsätta att utvecklas och bibehålla välfärden, är hennes budskap.
Forskning har visat att företag som satsar på mångfald är mer framgångsrika. Alltså borde det också finnas ett ekonomiskt incitament
att anställa människor med annan bakgrund än helyllesvensk. Tyvärr härskar okunskap och fördomar bland oss. En av mina nyvuxna barns kamrater vittnar om hur hans arbetsgivare (som har en butik i en välkänd kedja inom sportbranschen) kategoriskt vägrar att ens träffa en arbetssökande med utländskt klingande namn. »Sådana« vill han inte ha i sitt företag.
Vad kan vi somkonsumenter göra för att få en ändring till stånd? Hur kan medier agera för att sätta press på företag som systematiskt diskriminerar invandrare?
Själv skulle jag välkomna direkta nedslag från pressen hos företag, där man granskar deras personal och frågar ledningen varför det inte finns några anställda som ser ut att vara från »främmande länder«. Svaren och artiklarna som skulle publiceras kunde hjälpa mig som konsument att helt enkelt avstå från att handla i butiker som diskriminerar. På så sätt skulle företag som diskriminerar minska sin omsättning och de som jobbar med mångfald öka sin, eftersom jag väljer att gå till dessa.
Monica Arnoldsson, arbetsförmedlare
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.