Underlätta fortbildning för yrkesverksamma
Högskolan måste förändras så att det blir lättare för yrkesverksamma att vidareutbilda sig, skriver TCOs ordförande Eva Nordmark.
Majoriteten av dem som börjar studera på universitet och högskolor är förstagångsstudenter som anammar sina drömmar om en högskoleexamen. Men de som ofta glöms bort är de redan yrkesverksamma.
För att råda bot på bristen på arbetskraft med rätt kompetens är möjligheten att kombinera studier med arbete viktigare än någonsin.
Det ökande behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling bland yrkesverksamma är något som TCO har haft som huvudprioritet under de senaste åren. Vi har en enorm dynamik på svensk arbetsmarknad där ungefär 900 000 jobb omsätts varje år, 450 000 försvinner och fler tillkommer. I varje yrkesgrupp sker stora förändringar. Tiden när det räckte med att utbilda sig en gång inför yrkeslivet är förbi. I dag behöver man ständigt fylla på med ny kunskap genom hela yrkeslivet.
Bland TCO-förbundens medlemmar är behoven stora.
I en undersökning som TCO lät SCB genomföra bland yrkesaktiva tjänstemän i åldern 30–55 år angav sex av tio att de, om de skulle vidareutbilda sig, ville studera på deltid samtidigt som de arbetade på deltid eller på annat sätt kombinera arbete och studier. En tredjedel ville studera på heltid.
Men den eftergymnasiala utbildningen är mer stängd för yrkesverksamma i dag än den varit på länge. TCO visade redan 2015 i en rapport att utbildningsutbudet inom både högskolan och yrkeshögskolan blivit mindre tillgängligt för yrkesverksamma de senaste tio åren, och utvecklingen fortsätter i samma riktning. Allt färre utbildningar är kortare än ett år och även de fristående kurserna blir färre. Detsamma gäller utbildningsformer som gör det möjligt att kombinera studier och arbete, som kurser på deltid, på distans, på kvällstid och under sommaren. Detta är studieformer som våra förbunds medlemmar efterfrågar, som underlättar matchningen på arbetsmarknaden och som kan bidra till att åtgärda bristen på arbetskraft med rätt kompetens.
Från TCO menar vi att möjligheten till kompetensutveckling och vidareutbildning behöver få betydligt mer fokus inför valet.
Vi menar att regeringen bör ge högskolan ett omställningsuppdrag och vi har presenterat tre alternativ för hur en ny resurstilldelning kan se ut, så att lärosätena ges bättre förutsättningar att leverera ett utbildningsutbud som bättre matchar de yrkesverksammas behov:
- Särskilda anslag till utbildning för yrkesverksamma. En del av lärosätenas anslag öronmärks för utbildningar som till form och innehåll passar för vidareutbildning. Regeringen pekar ut inom vilka ämnen och på vilka lärosäten som utbildningar ska anordnas.
- Högre ersättning för studenter registrerade för vidareutbildning. Knyt den särskilda resurstilldelningen till studenterna, snarare än till utbildningens form och inriktning. Studenter som studerar i vidareutbildningssyfte skulle då innebära en högre ersättning för lärosätet än andra studenter.
- Anslag fördelade efter ansökan från lärosäten. Lärosätena får själva ansöka om att få anordna utbildning – gärna i samarbete med andra aktörer, som branschorganisationer, arbetsmarknadens parter eller Arbetsförmedlingen.
Vi uppmanar samtliga partier att ta en större roll i debatten om framtidens kompetensförsörjning för en fortsatt expansiv och kunskapsintensiv arbetsmarknad.
För att säkerställa svensk konkurrenskraft är möjligheten till kompetensutveckling och lärande genom hela yrkeslivet avgörande – inte minst för att säkra framtidens välfärd som gör oss till ett land med möjligheter till klass- och utbildningsresor för alla.
Eva Nordmark, ordförande för TCO
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.