Tystnad om privata körkortsprov
Det är häpnadsväckande att regeringen vill kasta ut körkortsexaminationen till privata ekonomiska intressen, utan att bry sig om riskerna för korruption och bristande rättssäkerhet. Det skriver Klas-Ove Kindlund på debattsidan.
Hösten 2007 gav regeringen FRA-chefen Ingvar Åkesson uppdraget att utreda och föreslå hur körkortsexaminationen kunde privatiseras. Skälen angavs vara köerna och att det skulle bli möjligt att arbeta mera flexibelt.
Utredaren själv klargör i sin analys att en privatisering inte löser köproblematiken eller det systemfel som finns i körkortsutbildningen i och med att många körkortsaspiranter väljer att chansa gång på gång och därigenom förlänger köerna. Dessutom påpekar utredaren problemet med de stora grupperna av aspiranter som bokar tid för tidigt och därefter av- eller ombokar, vilket är en belastning för systemet då det ger en felaktig bild av köläget.
Vägverket har redan vidtagit kraftfulla åtgärder för att få bort köerna genom att anställa nya inspektörer och genom att rationalisera admininstrationen med hjälp av ny teknik.
I en utredning (SOU 2005:45) granskas mopedexaminationen, som har varit utlagd på externa examinatörer. Där fastslås att det funnits allvarliga brister, vilket medfört att denna examination återförts till Vägverket för att garantera rättssäkerhet och förhindra fusk.
Utan hänsyn till denna erfarenhet funderar uppenbarligen regeringen på att lägga ut körkortsexaminationen på privata händer, trots att denna löper ännu större risk att urarta med oegentligheter och fusk, då ännu större värden står på spel. Trots att det i dag är en myndighet, Vägverket, som har hand om provverksamheten inträffar ibland händelser, som till exempel mutskandalen nyligen i körkortsverksamheten i Göteborg, som visar att det finns stora krafter ute i samhället som är beredda att »betala« för att få det de vill ha.
Utredaren föreslår olika alternativ för en privatisering. Ett är att trafikskolor eller dess föreningar anställer trafikinspektörer som utför prov. Frågan är hur detta går ihop med kraven vad gäller jäv och opartiskhet, när branschen anställer examinatorn och betalar dennes lön.
Ett annat alternativ är NTFs 23 länsförbund. Det är märkligt, eftersom de saknar kompetens och pengar för att ha kraft att starta upp från noll.
Ett tredje alternativ är att olika trafikinspektörer skulle »öppna eget« i konkurrens med varandra. Frågan är om inte provkvaliteten kommer i andra hand, när ett ekonomiskt egenintresse föreligger. Förresten, vem vill »öppna eget« i glesbygd, där det knappast går att driva verksamheten med vinst utan att ta ut oskäligt höga avgifter av kunderna? Privata intressen skulle sannolikt koncentrera sig på storstäder, där vinsterna finns. Vägverket blir sittande med »svarte petter« och får ta hand om glesbygden samt prov för högre behörigheter som är kostnadskrävande att genomföra.
Det sista alternativet är att lägga ut verksamheten på entreprenad, som gjorts i Finland och Irland. Här har utredaren endast gjort en analys på några få rader, utan att beskriva tänkbara konsekvenser.
Inte heller har utredaren granskat hur det ser ut i övriga EU.
Det måste anses häpnadsväckande att regeringen har så bråttom att kasta ut körkortsexaminationen till privata ekonomiska intressen utan att bry sig om riskerna för korruption och bristande rättssäkerhet. Inte ens en massiv tillsyn skulle kunna garantera rättssäkerheten i ett scenario med flera privata aktörer. Och vem ska betala för denna merkostnad? Skattebetalarna, eller kanske körkortsaspiranterna?
Här handlar det om ett systemskifte av ideologiska skäl som knappast har förutsättningar att bli effektivare, billigare, rättssäkrare och bättre, varken för körkortsaspiranterna eller samhället. Snarare tvärtom!
Senast 15 januari 2009 ska remissinstanserna ha svarat. Det är märkligt att det är så tyst i detta viktiga ämne.
Klas-Ove Kindlund
ST inom Vägverket
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.