ST Press sviker postanställda
Nu använder ST Press CityMail för att distribuera tidningen till medlemmarna. När tidningen (ok, via upphandling) ger konkurrenten våra jobb, vem stöder oss då? Enligt den ansvarige utgivaren är det av ekonomiska skäl som tidningen skickas på detta sätt, men jag kan aldrig acceptera att avgiften går till annat än att trygga våra jobb. ST Press och facket – stöd era medlemmar och använd Posten, och inte CityMail som inte tar samma samhällsansvar som Posten.
Börje Tingbratt
Postanställd
Svar: Vi har ett ansvar för att använda pengarna på bästa sätt
Det går att förstå att insändarskribenten som postanställd reagerat på att ST Press inte enbart använder Posten för sin distribution – men något annat skulle inte ha tryggat jobb på Posten, utan bara försvagat STs möjligheter att på bästa sätt företräda medlemmarna. Jag vill gärna ta tillfället i akt att förklara STs beslut.
Först en bakgrund: Större delen av ST Press upplaga distribueras även i dag med Posten. Men sedan några månader tillbaka bär CityMail ut tidningen i de områden där företaget finns. Orsaken är att ST genomfört en upphandling, där CityMail erbjudit ett betydligt lägre pris.
Fackförbundet ST har ett stort ansvar att använda medlemmarnas avgifter så effektivt som möjligt för att kunna företräda dem på bästa sätt. Om förbundet valde en dyrare leverantör skulle medlemmar kunna anklaga ST för att slösa med deras resurser.
ST har en upphandlingspolicy som kräver att de företag förbundet har avtal med ska ha kollektivavtal. Det har givetvis CityMail – på företaget arbetar fackliga kamrater som har sin hemvist i andra förbund.
Upphandlingspolicyn säger däremot inget om att prioritera leverantörer där just ST har medlemmar. Någon sådan princip har aldrig tillämpats i andra upphandlingar, till exempel av utbildningar eller undersökningar.
STs princip är den normala i svensk fackföreningsrörelse. Våra grannförbund köper varor och tjänster från företag där andra organisationer – till exempel ST – organiserar medlemmarna.
Beslutet att konkurrensutsätta utbärningen av brev och tidningar har många år på nacken och har ett brett politiskt stöd. Frågan om samhällsansvar vad gäller posttjänster är en politisk fråga och måste drivas på den politiska arenan. Där har ST också hävdat linjen att statliga verksamheter som konkurrensutsätts ska få verka på samma villkor som sina privata medtävlare. Ingenting skulle däremot förändras bara för att ST valde att använda mer av medlemmarnas pengar till att köpa dyrare distribution.
Facket ska givetvis välja
leverantörer som har kollektivavtal och respekterar den svenska modellen. Men vi kan inte försvara våra medlemmar genom att betala ett högre pris för de tjänster deras arbetsgivare säljer än vad konkurrenter erbjuder, när alla andra kunder är fria att välja den aktör som har det lägsta priset. Det räddar inga jobb.
Det enda sättet att trygga medlemmarnas situation är att slåss för deras villkor i arbetet och deras rätt till inflytande på arbetsplatsen. Men det kräver resurser. Just därför är det viktigt att medlemmarnas pengar används på effektivast möjliga sätt.
Alexander Armiento
Chefredaktör, ST Press
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.