Socialstyrelsen har fel i sin SiS-kritik
Det är kränkande för SiS personal att Socialstyrelsens inspektörer inte är mer pålästa om våra förutsättningar. Socialstyrelsen är fel ute i sin kritik mot oss, skriver huvudskyddsombudet på SiS ungdomshem Ryds brunn.
Som personal påungdomshem inom Statens institutionsstyrelse, SiS, ställs man inför hot om våld i princip dagligen. Ibland händer det även att personal utsätts för grovt våld. Ändå är personalen inom SiS professionell. De anställda behandlar klienterna med stor respekt och har ett förhållningssätt som kallas »No power no lose« som går ut på att man ska samtala sig ur situationer just för att undvika våld.
Trots det förekommer det att personal tvingas att använda de särskilda befogenheter som lagen ger oss. Dessa särskilda befogenheter används vid de tillfällen en ungdom inte kan hållas till ordningen. Det handlar om situationer där någon går till fysiskt angrepp, antingen mot personal, mot andra klienter eller till och med mot sig själva. Att vi tvingas ta till dessa särskilda befogenheter handlar just om omsorg, för hur ska man annars hantera en ursinnig ungdom som går bärsärkagång? Ska man låta honom skada det som kommer i hans väg eller ska man hjälpa honom från sitt tillstånd genom att hindra honom från att skada någon annan eller sig själv?
Nu när Socialstyrelsen har tagit över granskningen av verksamhet inom SiS är det oerhört kränkande för SiS personal att Socialstyrelsen inte utbildar dem som är ställda att genomföra granskningen i vilken verksamhet som SiS bedriver. Att man vid granskningsbesök vid SiS ungdomshem inte har kännedom om att dessa ungdomar är omhändertagna av tvång och enbart av denna orsak känner ett stort agg gentemot den personal som de facto låser dörrarna för dem är minst sagt ynkligt.
Än värre är att manlitar blint på vad ett fåtal av dessa ungdomar uppger i intervju utan att ens bry sig om att dessa ungdomar strax innan intervjuerna diskuterar ihop sig om vad de ska säga för att på deras sätt protestera mot dem som låser dörrarna för dem på socialtjänstens uppdrag.
Givetvis tar vi inom SiS alla anklagelser från ungdomarna på fullaste allvar men faktum är att det ibland finns en annan sida av historier än den som ungdomar som är förbannade för att de är inlåsta lägger fram.
Trots att personalen inom SiS ungdomshem ständigt utsätts för hotfulla situationer behandlas alla klienter med respekt och får en god omvårdnad av personalen inom SiS.
Vi personal inomSiS ungdomshem är stolta över vårt arbete. Vi vill hävda att vi genomför arbetet med stor respekt för ungdomarna och med ett klientperspektiv i allt vi gör.
De som placeras oss hos tillhör en svår klientgrupp som vanligtvis varit runt på en mängd andra särskilda boenden och institutioner innan de hamnar hos oss. Beviset för att vi gör ett värdefullt arbete för dem får vi genom deras egna berättelser i uppföljningsintervjuer som görs i samband med att de flyttar från oss och ett år efter att de flyttat. Nästan uteslutande har de positiva omdömen om sin vistelse hos SiS i dessa uppföljningsintervjuer. Detta om något är ett bevis på att Socialstyrelsen är fel ute i sin kritik mot oss inom SiS!
Mikael Andersson
Huvudskyddsombud på SIS ungdomshem Ryds brunn
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.