Kassan omorganiserar – igen

DEBATT: FÖRSÄKRINGSKASSAN2011-09-27

Försäkringskassan har gått ut med interninformation om att de ska omorganisera, en följd av att handläggningen ska automatiseras. Debattören är kritisk till det och menar att det kommer bli kaotiskt.

Det är dags atthuka sig i bänkarna, medborgare! Försäkringskassan omorganiserar – igen. Inte så konstigt, med tanke på att den organisation som sjösattes under 2008 i stort kan betraktas som årtiondets stolpskott. Eller på modern svenska – en ren katastrof. Något som också visade sig under 2008 och 2009, med extremt långa handläggningstider och uteblivna ersättningar till medborgarna. En blind höna hade kunnat förutse det hela, men inte Försäkringskassans dåvarande ledning eller socialdepartement. No problemas, tyckte man, kör på! Det blir bra – när det har satt sig!

Nu är det alltså dags igen. Nu är det tänkt att det ska bli ordentligt gjort.

»Vi ska så långt det är möjligt undvika smärtsamma och dyrbara omställningar«, heter det i den interna kommunikationen. Vad det nu kan betyda? Så långt det är möjligt??

 Allt är föranlett av att Försäkringskassan ska automatisera handläggningen av vissa förmåner, vilket innebär att »kunderna« själva ska knacka in sina uppgifter och begärda ersättningar via webben. Tanken är att minst 80 procent av volymerna i framtiden ska gå den vägen i vissa ärendeslag såsom tillfällig föräldrapenning, föräldrapenning, bostadsbidrag med flera. Resterande del av respektive ärendeslag ska skötas av kvalificerade handläggare, som det heter.

 Automatiseringen innebär självklart att det krävs färre handläggare framöver, och eftersom kostymen är för stor måste man sy in den – effektivisera och omorganisera lite, så att det blir rätt. Här är framförhållning ett honnörsord. Lika bra att börja med en gång! Visa lite handlingskraft och fatta beslut om den framtida inriktningen och organisationen. Den ska givetvis vara funktionell och slagkraftig! Men – vi måste undvika smärtsamma och dyrbara omställningar. Det vill säga, det får inte bli som omorganisationen 2008. Vi måste skynda långsamt – men ändå snabbt! Det går ju inte att vänta och se vad effekterna blir av automatiseringen. Det blir säkert precis som vi tror! Alla älskar webben! Se på Skatteverket! Va? Har inte Försäkringskassan liknande verksamhet??

 I dag har Försäkringskassan 15 så kallade nationella försäkringscentra, NFC, som är utspridda över hela landet och av någon outgrundlig anledning uppdelade på två verksamhetsområden utan någon större tanke eller struktur bakom. Varför det blev så från början, vet nog bara de externa konsulter som var inblandade i Maivors och Curts stora omorganisation 2008. Dessa 15 NFC ska nu bantas ner till 10. De som blir över blir filialer i avvaktan på att sakta tyna bort, allteftersom personalen går i pension.

För att den framtida organisationen ska bli slagkraftig och funktionell måste man givetvis även koncentrera vissa ärendeslag till vissa NFC. Denna koncentrering och flytt av ärendeslag hänger också ihop med att det måste råda balans mellan de två verksamhetsområdena inom NFC. Det finns självklart en chef för varje verksamhetsområde uppe i Stockholm och dem emellan måste det ju råda balans! Det förstår ju var och en! Det ska, som sagt var, bli ordning och reda nu!

 Automatisering,koncentration och den tänkta balansen inom NFC ställer dock till det lite. Det kan bli lite bökigt om vi återigen måste bygga upp ny kompetens på nya orter, så det här måste i stort fixas via naturlig avgång – »så långt det är möjligt«. Det finns ju en hel del som går i pension framöver. Det vet ju alla! Folk får sitta kvar där de är och vi nyrekryterar bara på de orter där de ska vara i framtiden. Det låter ju bra! En väl genomtänkt strategi!

Verkligheten blir givetvis en helt annan. Kaoset från 2008–2009 kommer med110 procents sannolikhet att upprepas ännu en gång.

 För övrigt kannoteras att socialförsäkringsminister Ulf Kristersson orienterar sig. Han besöker för närvarande Försäkringskassans servicekontor för att få klarhet i den stora och kniviga frågan varför folk envisas med att besöka Försäkringskassan. Det finns ju en webbsida – och telefon! Det är bra, Ulf – fråga på!

Har hört det förut

Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA