Jäv skadar många samhällsvärden
Den som arbetar inom staten behöver kunna anta ett utifrånperspektiv på sitt eget agerande, exempelvis vid rekryteringar, skriver Parul Sharma, generalsekreterare för Institutet Mot Mutor. Hon uppmuntrar alla offentliganställda att ställa sig frågan: ”Hur skulle detta se ut utifrån, med medborgarnas ögon?”
Det kan med viss säkerhet konstateras att den senaste tidens uppmärksamhet runt Anna Kinberg Batra knappast har undgått någon. Uppmärksamheten kring detta fall har positiva konsekvenser. Dels sätter det fokus på förtroendeskadliga beteenden inom offentlig förvaltning, dels väcker det allmänhetens intresse för hur beslut inom offentlig förvaltning kan påverkas av personliga relationer och intressen. Det finns dock även en problematisk aspekt när ett enskilt fall ges denna typ av uppmärksamhet, nämligen att det ger intryck av att det är en unik företeelse. Dessvärre är det inte fallet. Det finns en rad exempel som kan motbevisa den som påstår att fall av detta slag är ovanliga i Sverige.
Nepotism är en form av vänskapskorruption, och begreppet avser favorisering av vänner eller släktingar som ges förtur till anställningar eller andra förmåner, vilket skapar en nackdel för andra individer som är bättre kvalificerade för tjänsten. Fenomenet är djupt problematiskt och bidrar till snedvriden konkurrens. Det bidrar också till bristande mångfald på arbetsplatserna, vilket i sin tur leder till ”ja-sägande” och tystnadskulturer. Att begreppet nepotism upplevs som mer oklart än jävsbegreppet kan bero på att det inte finns i svensk lagstiftning, medan jäv regleras i både kommunallagen och förvaltningslagen.
Jäv, som ska betraktas som en intressekonflikt, uppstår när en person i en beslutfattande roll inom offentlig sektor riskerar att förlora sin objektivitet på grund av personliga intressen. En person får inte delta i någon typ av handläggning eller beslut där personens intressen påverkas av beslutet. Lagstiftningen finns på plats för att säkerställa en saklig och opartisk förvaltning samt för att värna om medborgarnas förtroende för myndigheter.
Inom offentlig sektor kan favorisering av släkt och vänner, exempelvis vid rekrytering, även strida mot regeringsformens krav på saklighet och opartiskhet. Om en anställning sker på felaktiga grunder brister sakligheten. Tjänster inom myndigheter måste också utannonseras korrekt enligt kraven i anställningsförordningen, för att ge alla intresserade möjlighet att söka tjänsten.
Det går att hitta många exempel på myndighetsutövare som under de senaste åren har varit jäviga eller brustit i saklighet och opartiskhet. Ett exempel från 2023 är den högt uppsatta chef vid en myndighet som hanterade en chefsrekrytering genom att endast annonsera tjänsten på myndighetens anslagstavla under en kortare period, för att sedan anställa en handplockad kandidat. JO menar att detta förfarande inte levt upp till kraven på saklighet och opartiskhet och att tjänsten borde annonserats ut hos Arbetsförmedlingen.
Ett annat exempel från 2020 gäller en högt uppsatt chef i en kommun som deltagit i rekryteringen av sin sambo. Ärendet, som uppmärksammades via kommunens visselblåsarsystem, resulterade i att chefen fick avsluta sin anställning med omedelbar verkan. Kommunen anlitade en revisionsbyrå som konstaterade att den problematik som möjliggjort situationen var kulturellt betingad, och att kunskapen om jävsfrågor i kommunen behövde stärkas.
Ytterligare ett exempel, från 2021, rör en kommuntjänsteman som ska ha använt sin tjänst för att gynna sin sidoverksamhet. Även detta ärende uppdagades genom visselblåsarsystemet. Tjänstemannen ska också ha accepterat mutor och handlagt ärenden som berörde dennes affärspartner. Ärendet polisanmäldes, och tjänstemannen blev omedelbart avstängd och senare avskedad med motiveringen att det varit fråga om jäv och tjänstefel.
Nepotism och jäv kan vara medvetet eller omedvetet. Det finns en stor risk för att personer som rör sig från privat till offentlig sektor omedvetet bryter mot reglerna, eftersom den privata sektorn inte omfattas av samma lagstiftning som den offentliga. Nepotism i privat verksamhet kan regleras av företagets interna regler men är inte förbjudet i lag. Därför är det viktigt att individer som går från privat till offentlig sektor känner till det ansvar och de skyldigheter som en tjänst inom offentlig sektor innebär.
Att hantera offentliga medel medför ett bredare ansvar, som ställer krav på förmågan att anta ett utifrånperspektiv på sitt eget agerande. Alla offentliganställda bör ställa sig frågan: ”Hur skulle detta se ut utifrån, med medborgarnas ögon?”
Ett sådant utifrånperspektiv är en bra utgångspunkt i arbetet. Institutet Mot Mutor har därutöver ett antal ytterligare rekommendationer för att bekämpa jäv och nepotism:
- Var uppmärksam på homogena arbetsgrupper. Likriktning utgör en risk för skapandet och upprätthållandet av en korruptionskultur inom verksamheten samt bidrar till en snedvriden konkurrens.
- Arbeta aktivt med beröringsskräcken i jävsfrågor. Säkerställ en organisationskultur och rutiner som uppmuntrar medarbetare att ta hjälp internt vid minsta osäkerhet kring om jäv föreligger.
- Säkra ett starkt ledarskap som signalerar vikten av en god förståelse av problem med jäv och nepotism. Ledarskiktet behöver också ha direkt tillgång till ett gott stöd med bred kompetens i just jävsfrågor.
- Säkerställ att ett starkt visselblåsarsystem finns på plats. Det gör det möjligt att få kännedom om misstankar om jäv. Det behövs regelbunden information kring visselblåsning.
- Motverka tystnads- och blindhetskultur. Att säkerställa en god organisationskultur och att bryta eventuella tystnadskulturer eller andra skadliga förhållanden på arbetsplatsen som banar väg för korruption är centralt i ett gott ledarskap och ett effektivt antikorruptionsarbete.
Parul Sharma
Generalsekreterare, Institutet Mot Mutor
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.