Jag vill möta fler kolleger på Pride
Att arbeta med den statliga värdegrunden, så som den uttrycks i vår regeringsform, är en skyldighet för varje myndighet i allmänhet och för oss myndighetschefer i synnerhet. Jag får dock ibland en känsla av att konsulters lockrop om vikten av att ta fram varumärken får oss att tappa fokus, en på många sätt dyrköpt läxa.
Att arbeta med vår värdegrund är att arbeta med vilka vi är och vad vi står för. Att arbeta med varumärken är att arbeta med vad vi vill att medborgarna ska tro att vi är, ofta med formuleringar vi knappt själva förstår. I början av augusti i år gick jag i Prideparaden i Stockholm. Det är tredje året i rad jag går med mitt fackförbund ST. Jag är glad i själen eftersom detta är Sveriges största årliga demokratimanifestation. Att deltagarna är glada och olika – och olika mycket – klädda gör det ju inte sämre.
Jag hade ont i fötterna efter att ha gått hela sträckan, 4,3 kilometer. Jag var trött i ryggen efter att ha varit med och burit STs banderoll hela vägen. Varför ska vi som företrädare för staten och chefer i staten delta? Många säger att det är en möjlighet för oss att visa på vad regeringsformen säger om vår uppgift att slå vakt om alla människors lika värde och om den enskilda människans frihet och värdighet.
Men en möjlighet kan jag skjuta på, eller vänta på att det kommer en bättre. Detta handlar inte om våra möjligheter. Detta handlar om våra skyldigheter – och dem kan man aldrig skjuta upp. Jag hoppas att ännu fler av mina kolleger bland myndighetscheferna också ser det så, och att vi ses nästa år under Europride.
Åke Göransson
direktör på Myndigheten för stöd till trossamfund och chefsmedlem i ST
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.