Hoppas Lender har en annan ledarstil
Personalen måste ses som Försäkringskassans mest värdefulla resurs, menar signaturen Före detta kassaanställd i Norrland.
Jag är inte förvånad över att Försäkringskassans personal är besvikna och att de upplever en ohållbar arbetssituation och att de inte kan utföra ett rättssäkert arbete. Många har en önskan om att få lämna organisationen till förmån för ett annat arbete.
Trotjänare med gedigen kunskap har fått lov att gå under »förändringshetsen«. Medarbetarundersökningen visar att enbart 20 procent av de anställda har förtroende för ledningen i Stockholm. Siffran hade varit ännu lägre om de som varit tvungna att lämna Försäkringskassan på grund av omorganisationen fått lämna sina synpunkter.
De flesta anställda har under hela processen och därefter varit kritiska till hur omorganisationen genomförts. Alla ledarskapsteorier talar för vikten av att låta medarbetare vara delaktiga i en organisationsförändring. Ges inte medarbetaren tillfälle att vara aktiv tenderar förändringen att misslyckas. Dessutom har personalen den bästa kunskapen om hur arbetet ska genomföras på bästa sätt. Teamen som helhet har en ofantlig styrka i ett förändringsarbete och har stor potential att komma med förbättringsförslag. Något som förändringsledningen med Curt Malmborg och Maivor Isaksson i toppen inte haft kunskap om. Man blir synnerligen förvånad över de teoretiska kunskaper ledningen på huvudkontoret visat genom sitt handlande.
Det är ganska fantastiskt, hur hela förändringen har skett. Jag glömmer aldrig när den nya organisationen skulle offentliggöras. Vi – alla anställda – på Försäkringskassan i hela Sverige fick vid samma tidpunkt sitta framför videoskärmar då beslutet skulle redovisas från huvudkontoret. Innan var allt ytterst hemligt och inget fick läcka ut i förväg. På direktiv från Stockholm fanns det på varje kontor någon chef »som kunde ta hand om oss« om vi skulle hamna i kris och bryta ihop på något sätt när vi väl förstått vidden av det hela. Därefter fanns det krisberedskap – telefonkontakt dygnet runt – till någon i ledningen för den som kände behov av stöd. Det här är ledningsfilosofin i ett nötskal och så här behandlas personalen på Försäkringskassan genom hela förändringsprocessen. Ingen efterfrågar medarbetarens synpunkter och idéer. Det enda vi kunde se var Malmborgs stora leende på vårt intranät och hur nöjd han var över sitt arbete. Ett intranät som för övrigt presenterade propaganda över hur bra och hur glada och nöjda alla var över förändringen med bilder på tårtor och champagne som flödade för de som firade.
Läser man teorier om ledarskap och arbetet med att lyckas och ha framgång i organisationer är det tydligt: Personalen är organisationens mest värdefulla resurs. De är källan till produktivitet och vinst och skall behandlas med intresse. Vi får hoppas att Adriana Lender har en annan ledarskapsstil men såren efter misshandeln av de anställda kommer att ta lång tid att läka.
Före detta kassaanställd i Norrland
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.