Flyttförslag hotar myndighetens viktiga verksamhet

DEBATT: OMLOKALISERING2025-02-28

En utredning har föreslagit att Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen ska slås samman med två andra myndigheter och att verksamheten ska flytta från Katrineholm till Stockholm. Riskerna med en omlokalisering är dock större än de eventuella vinsterna, skriver fyra av myndighetens anställda. De ställer sig bland annat frågande till att kompetensförsörjningen skulle underlättas.

Utredningen om mindre myndigheters uppgifter och organisering föreslår att verksamheten vid Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF), Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) och Delegationen för migrationsstudier (Delmi) ska samlas i en gemensam analys- och utvärderingsmyndighet. Sammanläggningen föreslås ske genom att IAFs uppgifter och verksamhet inordnas i ISF. Utredningen föreslår att den sammanslagna myndigheten ska ha huvudsätet i Stockholm, men med möjlighet till verksamhet i Göteborg.

IAF, som har sitt huvudsäte i Katrineholm, granskar arbetslöshetskassorna och den del av Arbetsförmedlingens arbete som har samband med arbetslöshetsförsäkringen. I sin tillsyn är IAF motorn i kontrollapparaten, med en helt central roll för arbetslöshetsförsäkringens funktionssätt som nu riskerar att slås sönder.

Vi ser flera fördelar med utredningens förslag att slå samman IAF, ISF och Delmi, men förslaget om omlokalisering av den nya myndighetens huvudsäte väcker frågor.

I utredningen påstås att en stor andel av IAFs personal pendlar från Stockholm. Det stämmer dock inte – endast 13 procent av personalen är bosatt i Stockholmsområdet. 38 procent av IAFs personal bor i Katrineholm. Resterande medarbetare pendlar från andra orter.

En omlokalisering till Stockholm skulle innebära att en stor andel av IAFs anställda skulle få betydligt längre pendlingssträcka. Risken är stor att personal med rätt kompetens då inte fortsätter att arbeta på den nya myndigheten. Det skulle i sin tur innebära ett stort tapp av kompetens, vilket vore mycket olyckligt, inte minst eftersom vi just nu står inför införandet av en ny arbetslöshetsförsäkring. Detta kommer att kräva stora arbetsinsatser inom det område där IAFs nuvarande personal har hög kompetens.

Vi ställer oss frågande till utredningens antagande om att en omlokalisering till Stockholm skulle underlätta den nya myndighetens kompetensförsörjning. Tack vare det stora upptagningsområde som myndighetens nuvarande lokalisering för med sig har IAF har inte haft svårt att rekrytera kompetent personal. Vi har svårt att se att det skulle innebära problem att rekrytera till Katrineholm för att täcka även det föreslagna breddade uppdraget.

Det framstår som oklart vilka vinster en omlokalisering till Stockholm skulle medföra. Kostnaderna för kontorslokaler i Katrineholm är betydligt lägre än i Stockholmsregionen.

Det finns också ett värde i att staten är representerad i hela landet, även i mindre städer. Det ökar synligheten och höjer förtroendet för den statliga verksamheten. Statlig verksamhet som erbjuder kvalificerade arbeten bidrar också till att skapa samhällen med en varierad arbetsmarknad.

Den nya myndigheten föreslås ha verksamhet på två orter – ISFs nuvarande verksamhet får fortsätta i Göteborg och huvudsätet förläggs till Stockholm.

Vi ser det som positivt att verksamheten kan bedrivas på flera orter, men ifrågasätter valet av Stockholm som huvudsäte. Vid en sammanläggning av myndigheter är det av stor vikt att det finns förutsättningar för den nya myndigheten att skapa en ny gemensam organisation. Vi menar att den kortare restiden mellan Katrineholm och Göteborg, jämfört med Stockholm–Göteborg, är just en sådan förutsättning som krävs.

Katrineholm har goda tågförbindelser och en geografisk närhet till nästan alla IAFs nuvarande tillsynsobjekt, men också till det möjliga nya tillsynsobjektet Migrationsverket, vars huvudkontor ligger i Norrköping.

Vi anser att riskerna med en omlokalisering är större än de eventuella vinsterna. Den funktion som IAF i dag fyller kommer att utarmas vid en omlokalisering, och det kommer att ta mycket lång tid att fylla det kunskapsgap som då uppstår. Att genomföra en förändring som påverkar myndigheten på detta sätt just nu vore särskilt olyckligt, eftersom en ny arbetslöshetsförsäkring införs hösten 2025. Utöver att en omlokalisering till Stockholm skulle försämra den statliga närvaron i landet kommer dessutom kostnaderna för lokaler att öka.

Vi anser därför att den nya myndighetens huvudsäte ska förläggas till Katrineholm och att en del av verksamheten ska fortsätta att bedrivas i Göteborg.

Johanna Madden
Jurist på IAF

Lena Jarl
Jurist på IAF

Anna Berg
Jurist på IAF

Håkan Nordström
Utredare på IAF

Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA