Dåligt underlag för ny omorganisation

DEBATT: UNIVERSITET OCH HÖGSKOLA2010-04-13

ST är kritiskt mot regeringens aviserade förändringar inom lärarutbildningen. Förslaget är dåligt underbyggt, anser berörda ST-medlemmar.

Regeringen har aviserat genomgripande förändringar inom lärarutbildningen. Med anledning av detta har rektor vid Stockholms universitet, Kåre Bremer, utsett en beredningsgrupp. Samtidigt som en ny lärarutbildning ska utvecklas vid universitetet föreslår beredningsgruppen en omfattande omorganisation av lärarutbildningen till 1 januari 2011. Dessutom föreslås att en flytt av verksamheten från Konradsberg på Kungsholmen till universitetets huvudcampus i Frescati ska vara genomförd till dess.

Medlemmarna i Klubben för utbildningsvetenskap inom
ST vid Stockholms universitet ställer sig mycket kritiska till
att återigen genomdriva tre omfattande förändringar
samtidigt; ny organisation, flytt och ny lärarutbildning. Detta blir i så fall den tredje omfattande förändringen på tio år.

Medlemmarna menar att beredningsgruppens förslag är dåligt underbyggt, saknar en analys av verksamhetens behov och en plan för hur förändringar ska genomföras.

Det är inte rimligt att tömma Konradsberg innan ändamålsenliga lokaler för de olika verksamheterna finns tillgängliga i Frescati. Det måste finnas en plan som bygger på antal anställda och studenter samt vilken typ av undervisning som ska bedrivas i de nya lokalerna. Det är redan i dag mycket hård konkurrens om undervisningslokaler i Frescati.

Det är viktigt att enheterna i den nya organisationen är både ekonomiskt och forskningsmässigt bärkraftiga, även på sikt. Det saknas ett kvalitativt underlag för att kunna ta ställning till frågan.

Det saknas också en beskrivning av hur administration av och studievägledning inom lärarutbildningen ska organiseras framöver. Beredningsgruppens förslag måste kompletteras med en genomtänkt lösning även för dessa frågor.

Lärarutbildningen ställer stora krav på samordning. Därför bör det finnas ett starkt organ för samordning och utveckling av lärarutbildningen där samtliga intressenter är representerade: lärare/forskare, studenter, kommunföreträdare och fackliga representanter. Beredningsgruppen har inte tagit hänsyn till detta behov.

Medlemmarna kräver att Stockholms universitet avvaktar med att genomföra omorganisationen till dess ovanstående frågor är utredda och det finns konkreta förslag att ta ställning till.

Universitetets styrelse kommer att fatta beslut i frågan 28 maj. ST förutsätter att universitetsstyrelsen kommer att ställa höga krav på att beslutsunderlaget är väl underbyggt med konkreta lösningar på de frågor som medlemmarna ställt.

Camilla Gamrell

Ordförande för klubben
för utbildningsvetenskap,
ST vid Stockholms universitet

Alejandra Pizarro

Vice ordförande för klubben
för utbildningsvetenskap,
ST vid Stockholms universitet

Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA