Myndigheter vill inte anslutas till Statens servicecenter
Flera myndigheter protesterar mot regeringens plan att tvångsansluta dem till Statens servicecenters tjänster. Lösningen blir dyrare, kvaliteten riskeras och säkerhetsfrågor är olösta, anser de.
I en promemoria från finansdepartementet föreslås att ytterligare 24 myndigheter ska anslutas till Statens servicecenter, SSC, via regeringsförordningar. Myndigheterna blir då kunder hos SSC vad gäller löneadministration och/eller elektronisk hantering av beställningar och fakturor.
Men bara en handfull av de berörda myndigheterna är positiva, visar remissvaren.
Elva myndigheter avvisar förslaget, helt eller delvis. En av dem är Socialstyrelsen, som ser risker för både ökade kostnader och sämre kvalitet. Socialstyrelsen pekar också på att vissa fakturor måste hanteras av säkerhetsprövad personal, något som SSC hittills inte kunnat garantera.
Därtill befarar många av myndigheterna ökade kostnader, eftersom de måste behålla egen administrativ personal för att leverera underlag till SSC och för att följa upp SSCs hantering. Samtidigt är avgifterna för tjänsterna höga, hävdas det i remissvaren.
Flera myndigheter är oroliga för kvaliteten. Brottsförebyggande rådetbedömer att SSC har svårt att leverera tjänster med tillräcklig kvalitet, service och leveranssäkerhet. Ekonomistyrningsverket skriver att man har »en inte helt positiv bild av SSCs leverans och tjänsteutförande«.
Enligt promemorian skulle anslutningen av myndigheterna ge 50 nya tjänster till SSCs kontor i Kiruna – för att kompensera att Radiotjänst läggs ned. Men SSCs generaldirektör Thomas Pålsson säger till tidningen Altinget att hans bedömning är att det handlar om fem till sex tjänster.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.