"Det blir ett sådant engagemang, sådana livliga diskussioner, sådan delaktighet", säger Anne-Margarethe Hjalmarsson på Skatteverket i Malmö om Skatteverkets system för internutbildningar.
Bild: Julia Lindemalm
"Det blir ett sådant engagemang, sådana livliga diskussioner, sådan delaktighet", säger Anne-Margarethe Hjalmarsson på Skatteverket i Malmö om Skatteverkets system för internutbildningar.

Här är medarbetarna lärare åt varandra

PÅ JOBBET: SKATTEVERKET2015-08-26

Nästan 400 av Skatteverkets drygt 10  000 medarbetare är lärare åt sina kolleger. De flesta av dem lägger mellan 10 och 25 procent av sin arbetstid på att leda utbildningar om allt från presentationsteknik till mervärdesskatt.

Anne-Margarethe Hjalmarsson, ST-medlem och HR-konsult på Skatteverket, är själv lärare på deltid och väldigt positiv till myndighetens system:

– Det är en fantastisk kunskapsorganisation. Det blir ett sådant engagemang, sådana livliga diskussioner, sådan delaktighet!

Myndigheten erbjuder en uppsjö av medarbetarledda utbildningar, om till exempel skattebrott, taxering och revision. Anne-Margarethe Hjalmarsson håller i arbetsmiljöutbildningar för chefer, skatteinformatörsutbildningar, kurser i framförandeteknik, utbildningar för den som ska handleda nya medarbetare – och en pedagogisk utbildning för den som själv ska bli lärare.

– Många av de här ämnena kan jag ju från jobbet. Annat har jag lärt mig tidigare i livet, genom kurser och andra erfarenheter. Dessutom är det väldigt god framförhållning, så man hinner förbereda sig väl. Nu vet jag till exempel redan vilka kurser jag ska hålla nästa år, säger hon.

Det finns olika typer av pedagogiskt stöd för lärarna, men sakkunskapen behöver de själva ha.

Också Ing-Marie Sandin, avgående ordförande för ST-avdelningen på myndigheten, är i princip positiv till lärarsystemet – men konstaterar att lärarna ofta lägger ned en hel del fritid på förberedelser.

– Jag tycker att man ska få betalt för allt arbete man lägger ned, och tidigare har vi haft en del diskussioner om detta. Men de flesta som har sådana här uppdrag nu verkar vara nöjda. Man jobbar ju bra med utvärderingar också, så man vet att lärarna verkligen är bra.

Johan Arvidsson, som är chef på Skatteverkets sektion för kompetensutveckling, ser flera fördelar med att medarbetare kombinerar rollen som lärare med sitt ordinarie arbete.

– Lärarna fortsätter att vara i kärnverksamheten. Det gör att kompetensutvecklingen inte blir ett eget spår i arbetet, och lärarna har lätt att relatera till hur det ser ut i verksamheten. De kan organisationen och förstår diskussionerna.

Anne-Margarethe Hjalmarsson tycker att hon själv får ut mycket av uppdraget:

– Man brukar säga att man lär så länge man lever, men jag brukar säga att man lär så länge man har elever.

Råd när medarbetare ska bli varandras lärare

  • Planera väl innan ni sjösätter systemet. Gör en ordentlig inventering av era behov och lyssna noga på vad medarbetarna vill ha och behöver.
  • Förankra förslaget ordentligt i organisationen innan ni startar.
  • Arbeta med god framförhållning och långsiktighet. Då är det lättare att rekrytera lärare och de får möjlighet att förbereda sig väl. Inventeringen av behoven behöver sträcka sig flera år framåt för att hinna anpassa utbildningarna.
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA