Provanställda får lämna Arbetsförmedlingen
Nästan hundra provanställda på Arbetsförmedlingens avdelning Personligt distansmöte får lämna myndigheten. Samtidigt avslutas också uppdragen för hundra konsulter på samma avdelning. ”Det är tufft både för dem som försvinner och dem som blir kvar”, säger STs avdelningsordförande Åsa Johansson.
93 provanställda på Arbetsförmedlingens avdelning personligt distansmöte – som arbetar med stöd och service till arbetssökande och är spridda över hela landet – får inte jobba kvar på myndigheten.
Enligt Aftonbladet, som var först med att rapportera om detta, avslutas också uppdragen för hundra konsulter, som även dem är knutna till avdelningen och har jobbat i Stockholm.
Anledningen till att sammanlagt nästan 200 personer nu får lämna Arbetsförmedlingen är att myndigheten förbereder sig för ett minskat förvaltningsanslag för 2024.
Avdelningen personligt distansmöte har i nuläget omkring 1 900 anställda.
STs avdelningsordförande Åsa Johansson beklagar situationen:
– Det är en förlust för hela myndigheten att medarbetare försvinner. Det påverkar både dem som är direkt drabbade och de anställda som blir kvar och får mer att göra. Men också de arbetssökande som kontaktar oss och behöver hjälp, säger hon.
Facken informerades bara några dagar innan beskedet om att provanställningarna skulle avslutas. Åsa Johansson är missnöjd med hur arbetsgivaren hanterat det hela.
– Vi har ingen mbl-rätt när det gäller provanställningar. Men arbetsgivaren säger ändå i sina egna riktlinjer att fack ska informeras två veckor i förväg, för att vi ska kunna förbereda oss. De fackliga på personligt distansmöte kommer därför att lyfta den här hanteringen i samverkan. Men vi går inte vidare med det på något annat sätt i dagsläget, säger Åsa Johansson.
Arbetsförmedlingen har sedan tidigare meddelat att myndigheten bromsat nyrekrytering av personal. Dessutom har 320 beslutshandläggare varslats om uppsägning.
Det finns en oro bland de anställda för vad som väntar framöver, berättar Åsa Johansson. Dels över att fler delar av verksamheten ska drabbas, dels för hur arbetssituationen kommer att bli.
– I sådana här situationer uppstår lätt en allmän oro. Vi vet fortfarande inte om det blir något extra tillskott i höst. Jag hoppas att det här blir den sista neddragningen vi hör talas om, säger Åsa Johansson.
Enligt Helena Stein, avdelningschef på personligt distansmöte, är det en minskning av budgeten för avdelningen som är orsaken till beslutet.
– Det här är en följd av att vår generaldirektör beslutat om återhållsamhet i myndigheten redan i år för att göra en mjukare anpassning till de lägre anslagen nästa år. Det ger oss en minskad budget för i år och är anledningen till att vi måste fatta det här mycket tråkiga beslutet, säger hon.
Vad har förändrats sedan de här personerna anställdes?
– De anställdes så klart för att vi har ett behov av arbetsförmedlare och kundresurser. Det fanns då och bedöms finnas även framåt, men vi får hantera situationen nu utifrån det budgetläge vi befinner oss i.
Hur påverkar det här er verksamhet och de anställda som arbetar kvar?
– Det kommer sannolikt att påverka både vår förmåga när det kommer till kundmöten, och våra andra medarbetare. Mot den bakgrunden kommer vi nu att jobba hårt med att hitta åtgärder och prioriteringar för att se till att den påverkan blir så liten som möjligt.
Vad kan det handla om?
– Jag vill inte uttala mig om det nu. Det är lite tidigt än. Men vi jobbar hårt för att säkerställa att de medarbetare som finns kvar inte drabbas och att vi i högsta möjliga mån levererar det som är vårt uppdrag.
ST-avdelningen är kritisk till att de blev informerade så tätt inpå förändringen. Varför blev det så?
– I och med att jag fick informationen om den här förändringen i budgettilldelning i maj, så blev det här en åtgärd jag blev tvungen att göra med kort varsel vilket nog ledde till den upplevelsen. Vi ville börja jobba med frågan och meddela de berörda så snabbt som möjligt, både utifrån våra medarbetares och verksamhetens perspektiv, säger Helena Stein.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.