Nytt servicekontor i Sölvesborg
Statens servicecenter har öppnat ett nytt statligt servicekontor i Sölvesborg. Syftet med etableringen är enligt ett pressmeddelande att öka den lokala statliga närvaron.
Invigningen av det nya kontoret på Köpmansgatan i Sölvesborg leddes av Statens servicecenters regionchef Marie Edman Ljungholm, Region Blekinges vice ordförande i regionstyrelsen Kevin Ny och Sölvesborgs kommuns näringslivschef Stefan Olofsson.
”Samhällsnyttan är stor när medborgare och företagare i Sölvesborg får lokal statlig service från fyra av våra största myndigheter. Den statliga servicen gör skillnad när den kommer närmare medborgarna”, kommenterade regionchef Marie Edman Ljungholm invigningen i pressmeddelandet.
Arbetsförmedlingens enhetschef Emil Johansson och Skatteverkets sektionschef Christian O Swahn medverkade också vid invigningen, tillsammans med Statens servicecenters kontorsområdeschef Angela Löfqvist och servicekontorets medarbetare.
På servicekontoret ska kommunens invånare och företagare kunna få information och vägledning från fyra myndigheter: Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Servicehandläggare hjälper till med ärenden som bland annat rör socialförsäkringar, pensioner och skatter. Dessutom kan både arbetssökande och arbetsgivare få hjälp med Arbetsförmedlingens digitala tjänster.
Servicekontoren runt om i landet har enligt pressmeddelandet cirka 2,2 miljoner besök per år. Vid nästa års utgång ska det finnas 147 servicekontor.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.