Kassaservicens personal behöver statens resurser

POSTEN2007-02-21

Staten måste ta ett ansvar för personalen när Svensk Kassaservice avvecklas, anser ST. Många är kvinnor i 60-årsåldern och behöver en pension som går att leva på.

Det skriver STs avdelning inom Posten i sitt remissvar på en promemoria från näringsdepartementet. I promemorian föreslås att Postens dotterbolag Svensk Kassaservice läggs ned under andra halvåret 2008. Service för betalningar och uttag av pengar ska i stället upphandlas, där så behövs.

ST-avdelningen instämmer till stora delar i Regeringskansliets beskrivning av läget för kassaservicen, men ifrågasätter upphandlingsmodellen. Det finns negativa exempel från andra områden där offentliga tjänster upphandlats, anser avdelningen.

ST föreslår i stället att Postens lantbrevbärare får tillhandahålla grundläggande betaltjänster i glesbygd och landsbygd där det inte är företagsekonomiskt lönsamt att hålla med sådan service. Posten måste dock få full kostnadstäckning från staten, vilket man inte har haft för Svensk Kassaservice.

En allvarlig invändning mot promemorian gäller vad som ska hända med kassaservicens anställda, i dag omkring ett tusen personer. Frågan får anmärkningsvärt litet utrymme, skriver ST. Enligt förslaget ska Postens omställningsprogram täcka kostnaderna för avveckling av personal.

Det är inte rimligt att kräva att bolaget självt ska stå för alla avvecklingskostnader, anser ST inom Posten. Där har staten ett ansvar. Dessutom är en stor del av personalen kvinnor i 60-årsåldern, och för dem handlar det inte om omställning, utan om att kunna få en hygglig pension.

Staten har ett särskilt ansvar för kassaservicens anställda, som på grund av politikernas passivitet fått utstå många år i osäkerhet om framtiden, skriver facket i sitt remissvar.

I en särskild skrivelse till näringsdepartementet anklagar ST ägaren staten för att ha hindrat Posten från att utvecklas. Posten bolagiserades utan att få möjlighet att konkurrera på lika villkor på marknaden. Försäljningen av Postgirot i början av 2000-talet var troligen dödsstöten för Postens möjligheter att ansvara för betaltjänster, enligt skrivelsen.

Promemorians förslag är det minst dåliga av alternativen i den situation som uppstått på grund av olika regeringars ointresse för ägarfrågorna, skriver STs ordförande Annette Carnhede och förbundssekreterare Dag Andersson.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Kommunikationer
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA