”Gör kollektivavtal till lag”
Det finns branscher i Sverige där facken är så försvagade att de inte kan skydda villkor enligt kollektivavtal. Nu behövs en lag som allmängiltigförklarar avtal i branscher där läget är kritiskt, anser Transports ordförande Lars Lindgren.
”Situationen är djupt oroande”, skriver Lars Lindgren i en debattartikel i Dagens Nyheter. I åkeri- och taxibranscherna kan företag som tillämpar kollektivavtal inte längre konkurrera på en dumpad marknad, hävdar han. Liknande tendenser finns inom exempelvis fastighetsskötsel, handel, restaurang, byggande och jordbruk.
Fackens förmåga att hävda kollektivavtalen försämrades kraftigt under den förra borgerliga regeringen, skriver han. Försämringar i a-kassan och skyhöga a-kasseavgifter medförde då att nästan 130 000 LO-medlemmar lämnade facket. Den fria rörligheten i EU, flyktingkrisen och Lavaldomen, som hindrade svenska fack att ställa krav på kollektivavtal för utstationerad arbetskraft, har också förvärrat situationen, enligt Lars Lindgren.
Ingen sida i den politiska debatten har en hållbar lösning, anser han. De borgerliga öppnar med sina förslag om ”enkla jobb” för ett låglöneproletariat med löner som inte går att leva på, och regeringens fasthållande vid den traditionella svenska modellen är inte längre realistisk:
”Problemet och styrkan med den renodlade kollektivavtalsmodell som vi lever med i dag, är att den kräver en hög organisationsgrad och facklig närvaro på i stort sett alla berörda arbetsplatser. De problematiska delarna av tjänstesektorn kan inte leva upp till de kraven nu och kommer inte heller att klara uppgiften under överskådlig framtid.”
Lars Lindgren rekommenderar regeringen att utreda en lagstiftning liknande den som finns i Norge. Där beslutades 1994 om en lag som upphöjer kollektivavtal till lag i branscher som drabbats av lönedumpning. Ett liknande system finns i Finland sedan 1970-talet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.