Chock och rädsla efter attentat mot Statens servicecenter

STATENS SERVICECENTER2022-08-16

Tio anställda var på plats när ett brandattentat mot Statens servicecenters kontor i Västerås ägde rum i förra veckan. ”Det har varit mycket känslor de senaste dagarna”, säger ST-medlemmen Omar Amer Younus som jobbar på kontoret.

Det var på eftermiddagen tisdagen den 9 augusti som en person gick in på Statens servicecenters kontor i centrala Västerås och tände på någon form av brandfarlig vätska.

Omar Amer Younus, STs arbetsplatsombud på kontoret, befann sig ”backoffice” för att skriva ett mejl, när larmet plötsligt började tjuta.

– Jag har aldrig varit med om att larmet gått förut, så jag blev chockad och sprang ut i lokalen där jag såg ett föremål som brann, säger han.

En rådig kollega kunde snabbt släcka det brinnande föremålet, men det var mycket rök och Omar Amer Younus och övriga kollegor fokuserade på att få ut alla kunder och sig själva från lokalen.

– I stunden agerade vi enligt de rutiner vi har för evakuering. Det känns skönt att det funkade så bra, vi har aldrig behövt göra det förut.

Det var först när de var i säkerhet som Omar Amer Younus förstod att det var en person som kommit in och orsakat branden.

– Då kom chocken, rädslan och tankarna, säger han.

Inga medarbetare eller kunder skadades fysiskt under attentatet, däremot fick gärningsmannen föras till sjukhus med brännskador. Personen anhölls senare och polisen har inlett en förundersökning om mordbrand.

Direkt efter attentatet samlades alla anställda på servicekontoret för att prata om händelsen.

– Det kändes viktigt att ingen skulle vara ensam efter det som hänt, säger Omar Amer Younus.

Arbetsgivaren beslutade att stänga kontoret under resterande delen av förra veckan, dels för brandsanering, dels för att ge medarbetarna stöd och tid att bearbeta det som hänt, berättar Fredrika Henriksson, regionchef på Statens servicecenter.

– Vårt fokus har legat på våra medarbetare, vi vill att alla ska kunna komma tillbaka och må bra, säger hon.

Förutom krisbearbetning i grupp har de anställda erbjudits individuellt stöd i form av psykologsamtal och när kontoret öppnade igen i måndags fanns det ingen press på den ordinarie personalen att ta emot kunder.

– Vi har tagit in extra personal från närliggande kontor som hjälper kunderna i stället, berättar Fredrika Henriksson.

Det tycker Omar Amer Younus och hans kolleger är skönt.

– Vi är här och vissa jobbar på som vanligt medan andra tar det lugnt. Det finns en stor förståelse för att man reagerar olika på sådana här händelser, säger han.

Själv funderar han på hur det kommer att bli framöver, när chocken lagt sig och allt ska återgå till det normala.

– Nu vet vi att en kund kan orsaka sådant här. Det skapar en rädsla som inte fanns förut. I vårt jobb är vi nära kunderna och visar hur de ska göra, men jag tror inte att jag kommer att känna mig säker med de arbetsrutinerna. Jag vill sitta bakom disk med ett glas mellan mig och kunden, säger Omar Amer Younus.

Fredrika Henriksson menar att efter den initiala krisfasen där personalens mående stått i fokus, är nästa steg att utvärdera om säkerheten på myndighetens kontor behöver ses över. Hon poängterar att en sådan här händelse är en för mycket.

– Säkerheten i verksamheten är något vi jobbar med hela tiden, personalen har bärbara larm och vi är noga med möbleringen, för att nämna några saker. Nu får vi se över om vi behöver införa ytterligare åtgärder, men vi kan inte förebygga alla tänkta scenarier. Vårt uppdrag är att stötta medborgarna genom att visa och instruera hur de ska använda olika tjänster och då är det svårt med fysiska barriärer.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA