Arbetsförmedlingen kritiseras återigen
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, riktar åter kritik mot Arbetsförmedlingen för brister i hanteringen av arbetssökande. En granskning visar att Arbetsförmedlingen ofta har mindre täta uppföljningar än reglerna kräver.
IAF har kartlagt Arbetsförmedlingens handläggning när det gäller bokningen av besök och kontakter, för att få en bild av om de arbetssökande får de förutsättningar och den återkoppling som de enligt regelverket har rätt till.
Om den arbetssökande har uteblivit från ett bokat besök eller kontakt ska en underrättelse skyndsamt skickas till a-kassan. Samtidigt ska Arbetsförmedlingen skyndsamt kalla till ett nytt besök eller en ny kontakt. Skyndsamt är enligt myndighetens egna regler inom tio arbetsdagar.
IAF gjorde i slutet av 2015 två ärendekartläggningar för att ta reda på hur besök eller kontakter bokas, om ett nytt besök eller en ny kontakt bokas efter att en arbetssökande har uteblivit från ett sådant och hur lång tid det tar innan Arbetsförmedlingen bokar ett nytt besök eller en ny kontakt.
I drygt hälften av ärendena, 53 procent, hade Arbetsförmedlingen bokat ett nytt besök eller en ny kontakt. I resterande fall var det oklart vilka åtgärder som vidtagits.
I de fall man bokat en ny kontakt skedde det i drygt 40 procent av fallen inom en dag. 15 procent av de arbetssökande fick vänta längre än tio arbetsdagar innan en ny kontakt bokades.
Om Arbetsförmedlingen inte följer sina rutiner finns risk att arbetssökande inte får den hjälp de behöver för att bryta arbetslösheten, konstaterar IAF. Det finns också risk för att den arbetssökande fortsätter att få a-kassa utan att ha rätt till det.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.