Kolleger rycker in vid kris
På SJ finns 180 kamratstödjare som kan rycka ut när en arbetskamrat hamnat i en krissituation. »Det är en vinna-vinna-lösning. Det kostar för arbetsgivaren, men det kostar med sjukskrivning också«, säger tågvärden Jonas Godring.
Grundtanken med kamratstöd är att medarbetare ska kunna stödja varandra i en krissituation. Det kan exempelvis handla om tillfällen då någon utsatts för våld eller kört på en människa. Tanken är att lokförare ska få hjälp av lokförare och tågvärdar av tågvärdar.
Det är bara någon vecka sedan Jonas Godring, tågvärd och fackligt aktiv i ST inom SJ Göteborg-Karlstad, var ute på sitt senaste uppdrag som kamratstödjare:
– Det var ett självmord, en personpåkörning en fredagskväll, en fruktansvärd händelse.
Vid en sådan kris ringer den operativa personalledningsscentralen in en kamratstödjare. Kamratstödjaren meddelar sin kollega i behov av stöd att hen är på väg och tar sig så fort som möjligt till platsen.
Vad som sedan händer beror på omständigheterna, exempelvis vad som har hänt och om räddningstjänsten är på plats, berättar Jonas Godring:
– Ibland får vi hoppa in och sköta våra kollegers roll en stund, men tanken är att vi så fort som möjligt ska ta undan personen till en lugn plats och prata om händelsen. Det är viktigt att ge snabbt stöd.
Oftast tas den som varit med om händelsen ur tjänst.
SJ har omkring 180 kamratstödjare. Det är frivilligt att bli kamratstödjare, men den som anmäler sig ska gå en endagsutbildning. Under utbildningen träffar man psykolog, beteendevetare och erfarna kamratstödjare som lär ut hur man hanterar en krissituation.
– Fokus ligger på vilka reaktioner som kan komma och när de kan komma, säger Jonas Godring.
Han tycker att det är givande att vara kamratstödjare.
– Det är klart att det kan vara hemskt och kännas jobbigt om personen är väldigt skärrad och mår dåligt. Men det kan också kännas väldigt bra när man har ventilerat händelsen.
Han är glad över att SJ har kamratstöd.
– Det är något otroligt fint.
Emma Nyberg har jobbat som tågvärd på X2000 i fjorton år. Hon tycker att det är jättebra – och nödvändigt – att det finns kamratstöd.
– Jag har inte varit med om något så pass dramatiskt att jag behövt det personligen. Men det jag sett och hört är enbart positivt. Kamratstödjaren möter upp i den akuta situationen och följer även upp efteråt.
Birgitta Angard Arvesen, servicechef på SJ, betonar att arbetsgivaren även tillhandahåller professionellt krisstöd. Hon anser ändå att kamratstödet fyller en värdefull funktion:
– Vi tror att behovet av sjukskrivningar minskar tack vare att man får ett snabbt stöd av någon som förstår situationen, säger hon.
Tips för kamratstöd
- Kamratstöd kan vara ett bra komplement till företagshälsovården.
- Det är viktigt att kamratstödjaren följer upp händelsen efteråt.
- Informera även om det professionella stöd som finns.