Öka din chans att bli kallad till intervju
Det räcker inte med att lista vilka jobb du haft. Vill du öka dina chanser att komma till en anställningsintervju bör du sälja in dina erfarenheter bättre i ditt cv.
Dina högre chefer vet redan om det. När de skriver ett cv är det en självklarhet att inte bara rada upp vilka ansvarsområden de haft, utan att också klargöra vad de åstadkommit på posten.
– På ansökningar till höga tjänster är det mer regel än undantag. Jag ser det också på mellanchefnivå. På rena specialisttjänster är det tyvärr ovanligt, säger Nils Hallén.
Han har lång erfarenhet från rekryteringsbranschen och undervisar bland annat i kompetensbaserad rekrytering och intervjuteknik på PAO-programmet vid Stockholms universitet.
Det misstag många gör, menar han, är att utgå ifrån att läsaren själv kan lista ut vad man har presterat på jobbet, bara utifrån titlar och några nyckelord.
– Glöm inte att läsaren kan vara en HR-medarbetare eller rekryteringskonsult som inte är så djupt insatt i verksamheten.
Jämför dessa två texter:
»Jag har arbetat som kommunikationschef på Myndigheten i tre år. Arbetet omfattade både intern och extern information samt omfattande presskontakter.«
Eller: »Jag har arbetat som informationschef under ett starkt medietryck i nära tre år. Den stora utmaningen har varit att ändra allmänhetens bild av Myndigheten, från kontrollerande till servicegivande. En undersökning efter två år visade att andelen med den senare bilden ökat från 23 till 54 procent.«
– Det är vanligare att man lämnar för lite information än för mycket, konstaterar Nils Hallén. Men bara man har tydliga rubriker går det faktiskt att få med ganska mycket.
Att beskriva sina resultat handlar om att visa din framtida arbetsgivare vad du är kapabel att åstadkomma.
– Genom att visa vad du klarat av kan arbetsgivaren lättare se att du stämmer med kravprofilen, säger Nils Hallén.
Också STs karriärcoach Jörgen Kihlgren brukar trycka på vikten av att förtydliga sina resultat i ansökningshandlingarna.
– Ibland säger folk: »Jag tar det på intervjun i stället«. Det tycker jag är vansinnigt. Det är ju cv:t som avgör om man ens får komma på intervju.
Han berättar hur han gång på gång sett hur människor som förstärkt budskapet i sitt cv plötsligt börjat kallas till intervjuer.
– Jag har hur många exempel på det som helst, det är rätt häftigt faktiskt.
Jörgen Kihlgren märker också att många är ovana att tänka på sitt arbete i termer av resultat. Då kan man behöva göra en extra ansträngning för att hitta användbara exempel som kan marknadsföra ens kompetens.
Själv har han ett två sidor långt dokument i sin dator, där han samlat konkreta exempel på sådant han åstadkommit genom åren.
– Annars är det lätt att tappa bort alla de här berättelserna – och en del av sitt självförtroende.
1. Ha ett aktuellt dokument redo
Ta dig tid att reflekteraöver vad du åstadkommit i ditt arbete genom åren. I stället för att rafsa ihop något inför varje ansökan, kan du ha ett eget dokument där du inventerar och successivt fyller på med uppgifter du klarat, saker du åstadkommit, resultat du uppnått. Då kan du klippa och klistra efter behov, när du ska söka jobb.
2. Så får du koll på dina resultat
Om du är ovan att tänka på ditt arbete i termer av resultat: Vad diskuterade ni på ditt senaste utvecklingssamtal? Fråga kollegerna: Vad tycker du att jag har åstadkommit det senaste året? Ta fram almanackan och se vad du egentligen har gjort. Dra gärna igång en dialog på din arbetsplats om hur ni egentligen mäter era resultat.
3. Skriv om dina utmaningar
Tycker du att det är alldeles för obehagligt att tänka i termer av »resultat«, kan du i stället skriva om utmaningar du antagit eller lärdomar du gjort.
4. Studera kravprofilen
När du ska söka ett jobb, gå noga igenom annonsen och kravprofilen. Lista vad arbetsgivaren efterfrågar och värdesätter. Detta är en viktig utgångspunkt när du utformar dina dokument. Stäm av på slutet att allt finns med.
5. Var noga med dina exempel
Välj exempel på resultatnoga. Välj de som matchar kravprofilen, de som är lätta att förstå och de som framhäver din egen insats så mycket som möjligt.
6. Alla ska kunna förstå exemplen
Formulera dina exempel på ett sådant sätt att man förstår dem, även om man inte själv jobbar med samma sak. Om läsaren är i en annan bransch, blir ditt omsättningsresultat kanske bara en siffra. Gör det levande på något sätt, exempelvis genom att sätta det i förhållande till något annat: »Vi hade näst störst tillväxt i branschen«.
7. Skilj på text i brev och cv
Skriv inte precis samma sak i både brev och cv. Använd mer allmängiltiga exempel i ditt cv. I det personliga brevet kan du plocka ut de tre viktigaste för det jobb du söker och fokusera på dem.
8. Använd din dokumentation
Dokumentet där du listar dina resultat är också en guldgruva att titta igenom inför själva anställningsintervjun – och inför varje utvecklingssamtal.