Statliga myndigheter får underkänt
Offentlig verksamhet får sämre betyg än den privata sektorn enligt Svenskt kvalitetsindex för 2005. Mest missnöjda är svenskarna enligt undersökningen med polisen.
Svenskt kvalitetsindex bygger på telefonintervjuer med 3 500 personer. De intervjuade får beskriva hur nöjda de som kunder är med olika sektorer i samhället. Totalt omfattar indexet 75 procent av BNP.
I absolut topp ligger privattandläkare med 78,8 procent kundnöjdhet. Också vård i övrigt ligger högt – privat öppenvård har 74 procent, den offentliga öppenvården 65,2 procent och folktandvården 70,7 procent.
Men den statliga sektorn har bottenplaceringarna på listan. Med polisens brottsbekämpning är bara 49,4 procent nöjda och med Postens privata tjänster är 49,7 procent nöjda. Något större förtroende har Postens företagstjänster med 58,6 procent nöjda och Skatteverkets deklarationshantering som får 59,2 procent. Därmed ligger de i nivå med livförsäkringsbolagens 59 procent.
Kvalitetsindex inom staten:
Verksamhet ..... Kundnöjdhet
(Förändring från förra året inom parentes)
Polisen............... 49,4 procent (-2,3)
Posten, privat...... 49,7 procent (+0,1)
Posten, företag.... 58,6 procent (+1,8)
Skatteväsende, dekl 59,2 procent (+1,8)
Högskolan ........... 64,6 procent (+1,0)
Skatteväsende, folkbokf 65,3 procent (ej mätt)
Systembolaget...... 67,1 procent (+0,7)
Apoteket ............. 71,3 procent (+/- 0)
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.