Regeringen håller tyst om ensamma lokförare
Tidigast i slutet av november får ST veta vad regeringen anser om ensamarbete på Citypendeln i Stockholm.
Tidigt i våras bad ST inom Spårtrafiken regeringen pröva Arbetsmiljöverkets beslut att tillåta visst ensamarbete på Citypendeln. Regeringen i sin tur krävde svar från Arbetsmiljöverket senast 12 augusti.
Först en vecka efter utsatt tid ansökte Arbetsmiljöverket om anstånd till den 22 november, eftersom man ansåg frågan vara så komplicerad, berättar Lennart Nilsson, skyddsombud på Citypendeln.
– Regeringens beslut att bevilja anstånd i en så här viktig arbetsmiljöfråga förvånar mig, särskilt med tanke på vilka konsekvenserna kan bli, om en tågförare drabbas av sjukdomsfall.
Bakom STs överklagan ligger flera års missnöje med den undantagsparagraf som Citypendeln ensidigt infört. Enligt den kan lokförare beordras köra pendeltåg med över 1 000 passagerare utan tågvärd eller konduktör.
Motsvarande ensamarbete på SJs motorvagnståg förbjöds av Arbetsmiljöverket i fjol med 10 miljoner kronor i vite, om förbudet överträddes.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.