Flygplatsen i Umeå.
Bild: Andreas Lundberg/Mostphotos
Flygplatsen i Umeå.

Inrikesflyget har inte hämtat sig efter pandemin

SÅ GICK DET: SWEDAVIA2024-11-28

Inrikesflyget har ännu inte hämtat sig helt efter pandemin, då flygtrafiken stod i princip still och många på Swedavia korttidspermitterades. På flygplatsen i Umeå är antalet passagerare fortfarande betydligt lägre än då trafikrekordet sattes 2018.

Av:  Börge Nilsson

När coronapandemin drabbade Sverige stod planen stilla och det statliga bolaget Swedavia tappade en halv miljard kronor i intäkter varje månad. Bolaget korttidspermitterade tusentals anställda och varslade hundratals om uppsägning. När Publikt 2021 besökte Mikael Degerlund, STs sektionsordförande i Umeå, berättade han att flygplatsen börjat anställa igen, även om var femte tjänst på Swedavias tio flygplatser fortfarande inte återbesatts. Han oroade sig inte för framtiden, men tvivlade på att Umeå skulle nå upp till trafikrekordet från 2018, 1 031 728 resenärer.

Nu

Före coronapandemin, 2019, hade Swedavias flygplatser sammantaget närmare 28 miljoner utrikespassagerare och drygt 12 miljoner inrikespassagerare. 2023 hade utrikestrafiken nästan hämtat sig, medan antalet inrikespassagerare var 32 procent lägre.

– Så de stora flygplatserna har klarat sig bättre, i och med att de har utrikestrafiken, säger Robert Olsson, avdelningsordförande för ST inom Swedavia.

flygplatsen i Umeå, som Publikt besökte 2021, har Mikael Degerlund slutat som sektionsordförande för ST och gått tillbaka till sitt arbete som insatsledare och vakthavande säkerhetsansvarig. 2023 hade flygplatsen i Umeå 685 824 passagerare, två tredjedelar av det tidigare rekordet.

– Det blev ungefär så som jag tänkte när ni gjorde reportage här. Vi är ju inte uppe på en miljon resande som före pandemin, men annars gled vi nog igenom den krisen på ett ganska bra sätt, säger Mikael Degerlund.

Att flygtrafiken på Umeå flygplats inte når de tidigare nivåerna har flera orsaker, menar han. Han tror att det kan bero på att ungdomarna är mer miljömedvetna, att biljetterna är dyrare och att företag i större utsträckning kommunicerar digitalt.

– Men flygskammen, den har nog lagt sig lite grand, säger Mikael Degerlund.

Swedavia påverkas även av strukturförändringar inom flygtrafiken. Nyligen kom beskedet att flygbolaget BRA i januari lämnar Bromma för att i stället flyga åt SAS från Arlanda. Som en följd av detta lade Swedavia i början av oktober ett varsel som omfattade 90 av bolagets 135 tjänster på flygplatsen.

Hur många av ST-avdelningens 35 medlemmar på Bromma som berörs av varslet är ännu inte klart, enligt Robert Olsson.

– Arbetsgivaren får komma med information om hur de vill göra. Jag vet att de vill anpassa organisationen efter den nya trafiken för att driva flygplatsen, men vi är inte riktigt där än, säger han.

Han vet inte heller om några tjänster kommer att flyttas till Arlanda.

– Vi tittar på det och ser också över om det finns andra aktörer som kan vara intresserade. Det är ju personal som redan är utbildad, säger Robert Olsson.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA