Ojämnt mångfaldsarbete inom staten
Arbetet för att öka mångfalden varierar kraftigt mellan olika myndigheter. En ny studie från Statskontoret visar att några myndigheter har skaffat sig ett inkluderande arbetssätt, medan utvecklingen går trögt på andra håll.
Arbetsgivarverket har utarbetat en strategi för ”ett inkluderande synsätt” på de svenska myndigheterna. Mångfaldsarbetet ses som en strategisk fråga: myndigheterna måste utvecklas för att skaffa sig nödvändig kompetens.
Nu har Statskontoret gjort en utvärdering av mångfaldsarbetet på tio av Sveriges myndigheter.
”Många myndigheter fokuserar i dag huvudsakligen på att uppnå en viss siffra i statistiken över andelen anställda med utländsk bakgrund. För att uppnå ett inkluderande synsätt krävs en bredare syn på arbetet”, skriver Statskontoret i rapporten.
Trots att alla myndigheter har någon form av policy eller plan för mångfaldsarbetet, går det långsamt framåt.
Myndigheter med mycket medborgarkontakter ägnar en större uppmärksamhet åt mångfaldsfrågan. Också myndigheter som har en hög expertkompetens har en hög andel anställda med utländsk bakgrund. Däremot ser det värre ut på andra myndigheter. ”Övriga myndigheter har i allmänhet ett mer otydligt arbete med mer otydliga drivkrafter”, enligt rapporten.
De myndigheter som har studerats är Arbetsförmedlingen, Konsumentverket, kriminalvården, Länsstyrelsen i Gävleborg, Länsstyrelsen i Skåne, Riksantikvarieämbetet, Riksgäldskontoret och Smittskyddsinstitutet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.