Myndigheters språk svårläst
Myndigheters språk på webben är för svårtillgängligt. Inte ens varannan av myndigheterna ger information på lättläst svenska, skriver chefen för Centrum för lättläst i en debattartikel.
År 2000 beslutade riksdagen att Sverige ska vara tillgängligt för alla år 2010. Enligt den handlingsplan som lagts fast ska all myndighetsinformation också finnas på lättläst svenska då. Men Bror Tornbacke, vd för statliga Centrum för lättläst, slår i en debattartikel i Svenska Dagbladet larm om att myndigheterna struntar i målsättningen. Bara 133 av 320 myndigheter har information på lättläst svenska, som kan nås från webbplatsens förstasida.
”Som medborgare är du beroende av information från offentliga institutioner, medier och företag. Därför är lättläst en demokratifråga. Alla människor har rätt att vara delaktiga utifrån sina egna förutsättningar”, skriver Bror Tornbacke.
Enligt debattartikeln har riksdagen gett 14 myndigheter ett särskilt ansvar att driva på genomförandet av handlingsplanen. Av dem har bara åtta lättläst information via en lättläst länk från webbplatsens förstasida. Skolverket och Konsumentverket är två av dem som hittills har struntat i att ta ansvar, skriver Bror Tornbacke.
”När informationsmängden ökar, ökar också klyftorna mellan dem som kan vara delaktiga och dem som står utanför. Informationen produceras och konsumeras av dem som redan är med.”
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.