Myndigheter upphandlar elektroniskt
Fyra av fem svenska myndigheter använder sig av elektronisk upphandling. Det framgår av en enkät som Konkurrensverket genomfört på regeringens uppdrag.
På uppdrag av regeringen har Konkurrensverket tagit reda på i vilken utsträckning upphandlande myndigheter i Sverige idag använder sig av elektronisk upphandling och vad som förhindrar att elektronisk upphandling blir obligatorisk. I Konkurrensverkets enkät har 81 procent av myndigheterna svarat att de infört elektronisk upphandling. Det kan jämföras med 73 procent år 2012. Av de som ännu inte infört något system för elektronisk upphandling uppger var tredje myndighet att de kommer att ha infört detta inom två år.
Enligt enkätsvaren är det i första hand de mindre upphandlande myndigheterna som inte tycker sig ha resurser att införa nya system. Enligt Konkurrensverket kan de komma att behöva stödinsatser inför obligatoriet. Mindre upphandlande myndigheter genomför få upphandlingar och har därför svårt att motivera de investeringar som behöver göras, skriver verket i ett pressmeddelande.
Det finns också tvivel på säkerheten i elektroniska system för vissa typer av upphandlingar hos vissa myndigheter. Därför föredrar de att fortsätta ta in anbud på papper. Konkurrensverkets bedömning är att obligatoriet ändå kan uppfyllas genom att anbud tas emot via e-post eller att myndigheten ansluter sig till ett inköpssamarbete eller en upphandlingscentral.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.