Många samtal till kundcenter
Nästan 400 000 arbetsgivarkontakter hade Försäkringskassans kundcenter för arbetsgivare under sitt första arbetsår. Tre av fyra samtal besvaras inom 20 sekunder.
Kundcentret, som har arbetsplatser i Åmål och Säffle, svarade i telefonen 325 000 gånger under 2005 - 27 000 samtal per månad, 1 300 per arbetsdag. Dessutom besvarades 20 000 frågor per e-post och ytterligare 34 000 per fax.
Kundcentret inrättades för att besvara arbetsgivares frågor om den nya medfinsansieringen av sjukpenningen. Den innebär att arbetsgivarna efter den första sjuklöneperioden om två veckor betalar 15 procent av sjukpenningen för den som är sjukskriven på heltid. Under förra året berördes 53 000 arbetsgivare av medfinansieringen. Fyra av tio medfinansieringsärenden rör landsting och kommun, medan tolv procent rör privata företag med färre än 100 anställda.
Försäkringskassan har fått in 17 000 överklaganden, och hittills har 47 fall gått vidare till länsrätterna.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.