Lärare behöver komma ut i världen
Högskolelärarna behöver mer internationell erfarenhet, anser Högskoleverket i en rapport. Internationaliseringen av utbildningen ställer nya krav på både högskolan och dess lärare.
Enligt rapporten från Högskoleverket har högskolornas arbete med internationalisering utvecklats positivt. Men ett stort problem är att lärarna i den svenska högskolan får för lite erfarenhet av att undervisa i andra länder.
Sedan den förra granskningen för fyra år sedan har de flesta högskolor gjort stora insatser och utvecklat internationaliseringen positivt. Intresset bland lärare och övrig personal på högskolorna har blivit större och arbetet är mer integrerat med övriga verksamheten än tidigare.
Men enligt rapporten är det ett problem att lärarna vistas för lite utomlands. Den erfarenheten är viktig för att kunna diskutera med och påverka studenterna till att exempelvis delta i utbyten med andra länder.
– Den viktigaste kraften i internationalisering står lärarna för. Därför är det angeläget att de skaffar sig egna erfarenheter av arbete utomlands och att högskolorna stöttar dem i detta, säger universitetskansler Anders Flodström i ett pressmeddelande.
I rapporten pekas fyra lärosäten ut för att särskilt starkt ha utvecklat sitt internationaliseringsarbete. Dessa är Göteborgs universitet, Karolinska Institutet, Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, och Linköpings universitet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.