Kritik mot Upphandlingsmyndigheten
Statskontoret är kritiskt till hur verksamheten fungerat i den nya Upphandlingsmyndigheten. Det har varit tydliga brister i ledning, styrning och organisering under myndighetens första verksamhetsår.
Statskontorets samlade bedömning är att Upphandlingsmyndigheten bidrar till att nå regeringens mål för den offentliga upphandlingen. Men bidraget skulle varit större om myndigheten inte hade haft inledande problem med ledning, styrning och organisering av verksamheten, skriver Statskontoret i en rapport.
Upphandlingsmyndigheten inrättades 1 september 2015. Organisationen i enheter är densamma som när verksamheten bedrevs i Konkurrensverket. Den organisationen har inte fungerat på ett bra sätt, konstaterar Statskontoret. Bland annat är ansvarsområdena otydliga och det finns överlappningar i ansvarsfördelningen mellan enheterna.
Statskontoret skriver också att en betydande del av de problem som uppmärksammats beror på att myndigheten har saknat ordinarie och permanenta chefer. När myndigheten inrättades utsågs en vikarierande generaldirektör och av övriga sex chefer var under hösten bara en tillsvidareanställd:
”Medarbetarna anser i hög grad att den nuvarande ledningen brister i ledarskap, tydlighet och i förmågan att sprida information. Flera av cheferna saknar också ledarerfarenhet. Sammantaget menar Statskontoret att det tillfälliga ledarskapet bidragit till en svag styrning av myndigheten och ett lågt förtroende för ledningen”, skriver myndigheten i sin rapport.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.