JO kritiserar ”nonchalant” bemötande
Kronofogden får kritik från Justitieombudsmannen, JO, för att inte ha gett den service som förvaltningslagen kräver, när en person inte fått svar på sina frågor. Kronofogden medger att myndigheten inte levt upp till lagens krav.
JOs kritik gäller Kronofogdens bemötande gentemot en person som hade flera skulder till CSN. När ärendena togs över av Kronofogden begärde myndigheten utöver skuldbeloppet även en administrativ avgift. En sådan avgift tas ut oavsett om skulden betalas.
Anmälaren förstod dock inte det, utan försökte upprepade gånger via mejl få en förklaring. Det svar han fick var att han redan fått ett svar. Flera handläggare var inblandade och lämnade samma svar.
I ett yttrande till JO skriver Kronofogden att det uppenbart brustit i kommunikationen och att myndigheten i detta fall inte levt upp till förvaltningslagens krav på service till enskilda.
Enligt JO borde det ha stått klart för handläggarna att anmälaren inte förstod varför han krävdes på avgiften. JO konstaterar att ”det inte skulle ha krävts någon större arbetsinsats” att undersöka ärendet och ge ett tydligt svar redan i den första mejlväxlingen. Att i stället säga till anmälaren att han borde läsa igenom tidigare svar ”ger ett nonchalant intryck”, skriver JO.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.